Estimada familia:
Iniciado el curso académico me
dirijo a Uds. en calidad de Tutor/a, del grupo al que
pertenece su hijo/a.
Mi nombre es __________________________________________profesor/a
de
la asignatura de,_____________________________. Me pongo en contacto con
Uds., porque considero imprescindible la colaboración con los padres en la
tarea comúnque nos une: la educación de su hijo/a.
la asignatura de,_____________________________. Me pongo en contacto con
Uds., porque considero imprescindible la colaboración con los padres en la
tarea comúnque nos une: la educación de su hijo/a.
Por este motivo, espero que a lo
largo del curso escolar tengamos ocasión de
conocernos personalmente
conocernos personalmente
e intercambiar opiniones sobre el desarrollo
personal y escolar de su hijo/a.
Aprovecho esta ocasión para invitarles a una reunión
con todos los padres del alumnado del grupo, que tendrá lugar el próximo día___ a las ____ en _______________.
En ella trataremos temas generales sobre el grupo-clase y el centro escolar que, sin
duda, les interesará conocer.
En ella trataremos temas generales sobre el grupo-clase y el centro escolar que, sin
duda, les interesará conocer.
Así mismo les comunico que todos los,_______________ de
______ a._________ estaré a su disposición para cualquier tema relacionado
con la educación de su hijo/a,
que les interese comentar. (previa petición de entrevista por medio de su hijo/a, con vistas a la organización.
que les interese comentar. (previa petición de entrevista por medio de su hijo/a, con vistas a la organización.
Si por cualquier motivo, no pudieran asistir a la reunión
de padres, les agradeceré me
lo hagan constar en el «enterado» que se adjunta.
lo hagan constar en el «enterado» que se adjunta.
Les saluda y queda a su disposición.
--------------------------------------------------------------------------------------
Como padre/madre del alumno/a
_______________________________________________
me doy por enterado/a de la
convocatoria para la reunión de padres y le comunico mi imposibilidad
de asistir.
Fdo.:
Claus per a un bon rendiment .
Orientacions per a pares
Orientacions per a pares
Acostumar-se a estudiar
El principal problema de molts adolescents és que tarden
massa en posar-se a estudiar o es limiten a fer
les tasques que els posen cada dia, però no estudia a casa o estudia sols
per als exàmens.
El seguiment a casa dels aprenentatges és una responsabilitat important. Hen d'animar-los i ajudar-los a que dediquen cert temps, tots
els dies, a activitats de lectura,
estudi, escriptura o música. S'ha de crear horari. Cal no ser impositiu sinó acostumar-los a organitzar el seu temps i el seu espai per a I'estudi.
Organitzar-se el temps
Cal fer una organització
temporal de l'estudi, cal establir una norma. No podem deixar-ho a la improvisació, han d'estudiar sense
interrupcions i descansar, com a molt, cada hora. Com a mínim, i com a orientació practica, la idea és que es dediquen dues hores
diàries. Esta pauta és insuficient quan
l'alumne va mal o li costa més estudiar o concentrar-se. La qüestió important
és que el fill o la filla vegen que els seus pares/mares es preocupen dels estudis, estan atents i els pareix important.
Preparar l'espai
Cadascun ha de tindre la seua
pròpia taula d'estudi en la seua habitació, amb tot el que necessita prop:
el material escolar, els diccionaris i els libres de consulta. La norma és que treballen a
soles, però també depèn ja que alguns treballen bé en espais compartits amb germans
majors o pares, sempre que estos també estiguen treballant. Cal buscar el
millor entorn per a concentrar-se, amb un bon
ambient afavoridor del treball, cómode. ben il·luminat, amb una bona cadira i
una taula ordenada.
Coneixer la tecnica de l'estudi
Per regla general, el rendiment
durant el temps d'estudi comença sent regular (per la qual cosa convé no
començar pel que siga més difícil) al poc de temps és millor, i cap al final de l'estudi solen ser els
minuts més baixos de rendiment (és el moment per a les tasques més senzilles o
automàtiques). Resumint: primer el que em siga més
fàcil, després el més difícil, i finalment allò
que més m'agrada. Hi ha diverses fórmules per ajudar a estudiar, i es basen en l'estudi actiu:
- Fer una primera lectura exploratòria .
- Fer una segona lectura subratllant, marcant les idees...
- Fer després un esquema de les idees principals o un resum
- Aprendre's, llegint diverses vegades o repetint en veu alta, l'esquema o el resum
- Tornar a llegir-ho tot per a comprovar que l'esquema o resum esta ben fet.
- Fer simulacions escrites d'exàmens
- La família ha de supervisar el que fa, acordar un pla d'estudis diari, pero flexible. Cal estar pendents i dedicar-los alguns comentaris sobre el treball escolar que estan duent a terme.
Mantenir el contacte amb el centre
Per aconseguir una bona
marxa amb els estudis deis fills el més important és el seguiment a casa, i, la segona cosa, mantenir un contacte personal amb el
tutor del fill o la filla i parlar amb ell sobre aspectes de l'aprenentatge, professionals i emocionals que els hi afecten. Encara que la responsabilitat siga compartida, els pares haurien de comprometre's
en mantenir una relació el més fluida possible. És important que els pares
sapiguen el que passa a classe i el professorat el que passa a casa. La primera
reunió convocada pel professorat tutor és molt important i cal no perdre-se-la,
serveix per a posar-li cara al tutor/a,
coneixer les altres famílies i per a comentar dubtes o problemes.
L'ús habitual de l'agenda escolar
L'agenda escolar és una
ferramenta més d'entre tot allò que cal dur i tornar al centre tots els dies. La utilització de l'agenda
els ajudarà a portar una bona organització del treball a
les
assignatures, a planificar-se la feina i facilitar-los l'estudi. A casa podran revisar i completar les activitats
i els apunts de les classes, realitzar els exercicis i les activitats encomanades. A més a més podran preveure
les activitats que es planifiquen a llarg termini com poden ser els controls, lectures de llibres, entrega de treballs ... Si s'utilitza l'agenda de forma quotidiana podran planificar-se i aprendran a regular-se, una de les qüestions que més difícil tenen en estes edats.
Al mateix temps, l'agenda serveix tant als pares com al professorat per revisar tot el que s'està fent, i també es pot utilitzar per a comunicar-se,
uns i altres, les incidències més significatives que van ocorrent al llarg del
curs.
Fora de classe
La videoconsola, el gameboy, la televisió i els jocs d'ordinador ... Són els robatemps d'estudi. S'ha de controlar el temps de televisió i dels videojocs, posar un final, i tan sols si ja ha acabat el
temps d'estudi.
Inici del curs.
GUIÓN
ENTREVISTA PERSONAL PADRE/MADRE DE UN ALUMNO/A
1. Preparación de la
entrevista
a) Información previa
sobre el alumno:
·
Datos
del alumno: Nombre. Curso
·
Nombre
y profesión del padre
·
Nombre
y profesión
de la madre
·
Situación
familiar:
·
Datos
significativos del ambiente familiar.
·
N°.
de hermanos, relación entre ellos.
·
Personas
que conviven en la vivienda familiar.
b) Situación escolar:
Datos académicos más relevantes: horarios de permanencia en el centro escolar, rendimiento, integración en la clase ...
Opinión de los profesores sobre el alumno, aspectos positivos y negativos.
Opinión del tutor/a sobre el alumno.
c) Preparación para la entrevista: Motivo: Fecha: Hora:
Datos académicos más relevantes: horarios de permanencia en el centro escolar, rendimiento, integración en la clase ...
Opinión de los profesores sobre el alumno, aspectos positivos y negativos.
Opinión del tutor/a sobre el alumno.
c) Preparación para la entrevista: Motivo: Fecha: Hora:
2. Desarrollo de la
entrevista
2. 1.Personas que
participan:
·
Hecha
a petición de:
·
Objetivo:
·
Recoger
información sobre:
·
Datos
significativos de entrevistas anteriores.
2. 2. Desarrollo de la
entrevista
·
Actitud
inicial de los padres
·
Información
de la situación del alumno respecto al ambiente familiar (relaciones con el
padre, la madre, los hermanos) y social (relaciones con amigos, dificultad de
establecer las, etc.).
·
Actitud
global del padre y la madre hacia el alumno.
·
Opinión
del padre y la madre ante el tema de la entrevista.
·
Cómovaloran
los padres la situación.
HÁBITOS DE ESTUDIO
·
¿Dispone
de un lugar propio para el estudio? Sí___
No___
·
¿Tiene
un horario fijo para estudiar? Sí___ No___
·
¿Cumple
el horario puntualmente? Sí___ No___
·
¿Cuántos
horas dedica al estudio?
·
Ninguna___ ½ hora___ 1 hora___ 2 horas___ 3 horas__ Más
de 3 horas.
·
Supervisan
Vds. Su trabajo? Sí___ No___
·
¿Pide
explicaciones o ayuda cuando estudia? Sí No
AFICIONES
Y TIEMPO LIBRE
·
¿En
qué suele emplear su tiempo libre? Puede marcar varias
·
Practicar
deporte___ Oir música___ Ver TV___ .
·
Utilizar
el ordenador___ Discoteca___ leer___ .
·
Estar
con los amigos/as___ Cine___ Otras____________________ .
PERSONALIDAD
¿Colabora en casa en las
tareas del hogar? Sí___ No___
¿Se encuentra integrado/a
en su ambiente familiar?
Mucho___ Bastante___
Regular___ Poco___ Nada___ .
¿Suele hablar sobre
aspectos que le interesan o le preocupan? Sí___ No__
¿Es comunicativo en casa?
Sí ___ No___
Marquen aquellos rasgos
que mejor definan la personalidad de su hijo:
Responsable___
Tranquilo___ Inquieto___ Seguro___
Sociable ___ Amable___ Despreocupado__ Activo___
Perseverante___Apático___ Irritable___ Agradable___
Nervioso___ Reflexivo__ Inseguro___ Pasivo___
Dominante___ Protestón__ Rebelde___ Organizado___
HISTORIA
MÉDICA
·
Su
salud suele ser: Buena___ Normal___ Mala___
·
¿Cuáles
son las dolencias más frecuentes?
.___________________________________________________
·
¿Ha
tenido alguna enfermedad grave?
Sí___ No___
¿cuál?______________________________________.
·
¿Ha
sufrido alguna operación quirúrgica o accidente? Sí___No ___
¿Cuál/es?___________________________________________
·
¿Padece
algún problema de salud que pueda afectar al estudio o al deporte Sí___No__
2.3. Última fase de la
entrevista
·
Síntesis
de los temas tratados.
·
Compromisos
adquiridos.
·
Posible
cita para revisar los acuerdos en una entrevista posterior.
3. Evaluación del tutor/a
Impresión general sobre la entrevista: grado de comunicación, intercambio de información, actitud que ha prevalecido.
Datos más relevantes.
Posible interpretación de la situación.
Compromisos adquiridos.
Momentos de seguimiento.
Impresión general sobre la entrevista: grado de comunicación, intercambio de información, actitud que ha prevalecido.
Datos más relevantes.
Posible interpretación de la situación.
Compromisos adquiridos.
Momentos de seguimiento.
ELECCIÓ DEL DELEGAT DE GRUP.
OBJECTIU: Aconseguir que
l'alumne tria al delegat de curs amb serietat i responsabilitat
i facilitar el coneixement a l'alumne/a deis nous companys per a l'elecció.
i facilitar el coneixement a l'alumne/a deis nous companys per a l'elecció.
ACTIVITAT 1. "Coneíxement
dels companys".
DESENVOLUPAMENT DE LA ACTIVITAT.
- Distribució per parelles. Cada persona es presenta al seu company/a (nom, lloc on viu, interessos ...) Es deu intentar que les parelles procedesquen de col·legis diferents.
- Se formen grups de 5-6 alumnes. Cada alumne/a presenta en el grup al company que ha conegut en el pas anterior.
- Grup- classe. Una persona de cada grup va presentant a la resta deis membres del grup a la classe.
ACTIVITAT 2: Brainstorminq".
Funcions del delegat de curso
El/la tutor/a avisa que
cadascú pot expressar el que vulga, d'una manera llibre e informal. (No essent
objecte ni de discussió, ni de replica). Es recomanable que el grup disposa
d'un temp previ, per a pensar en les possibles funcions a desenvolupar
pel delegat / da.
Hi ha que procurar que aquesta tècnica es faç en un
clima permissiu, i de llibertat,
procurant que els alumnes s'expressen amb
espontaneïtat i creativitat.
DESENVOLUPAMENT DE LA ACTIVITAT.
- El/la tutor/a presenta el tema, es convida al grup a reflexionar 5 minuts
- Cada membre expressa les possibles funció del delegat. El professor/a o un alumne/a ho escriurà en la pissarra.
- Finalitzada la fase anterior s' esborren de la pissarra les funcions menys senyalades.
- Si hi ha tems es pot demanar als alumnes el per que de la seua elecció.
- S' acaba remarcant les idees més importants que han anant apedreguen al llarg de la sessió de treball.
ANEXO:
CUESTIONARIO (Cualidades del Delegado/a).
La
elección del delegado/a es hay que hacerla de forma responsable. Su actuación
va a ser decisiva en la marcha del grupo. Para que reflexiones, antes de
elegir, puntúa las cuestiones siguientes, de acuerdo con esta valoración.
- Es totalmente negativo que sea así
- Perjudica algo que sea así
- Es indiferente, puede ser así o no.
- Es importante que sea así
- Es esencia, imprescindible que sea así
El delegado/a debe de ser….
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Popular;
el mas conocido de todos/as
|
|||||
Solidario/a;
deberá anteponer los intereses del grupo a los suyos propios
|
|||||
Responsable;
merecer la confianza del grupo y cumplir sus compromisos
|
|||||
Fiel
a los compañeros/as; se pondrá siempre de nuestra parte aunque no llevemos
razón.
|
|||||
Dinámico/a
y con capacidad de iniciativa;
(propondrá ideas y será capaz de llevarlas adelante)
|
|||||
Decidido/a,
que no le asuste enfrentarse con nadie
|
|||||
Protestón/a;
estará siempre protestando ante el profesorado
|
|||||
Dialogante,
el diálogo exige opinar y sobre todo escuchar
|
|||||
Una
persona que respete a todos y se haga respetar
|
|||||
Sincero;
no deberá manipular la información por intereses personales
|
|||||
Trabajador,
buen estudiante que tenga presente los intereses de la mayoría del alumnado
|
|||||
Otras:
|
ELECCIÓ DE DELEGAT/ADA DE CURS
OBJECTIU: Donar representativitat i participació als
estudiants en la vida del centre afavorint l'aprenentatge de formes de
convivència democràtiques.
ACTIVITAT: Elecció del delegat.
DESENVOLUPAMENT:
Cada grup designarà un delegat/ada i un/a subdelegat/ada que exercirà les funcions del primer en els casos d’absència o malaltia.
Cada grup designarà un delegat/ada i un/a subdelegat/ada que exercirà les funcions del primer en els casos d’absència o malaltia.
Podran ésser electors i
elegits tots els alumnes del grup.
La mesa electoral estarà
composada per: el President (tutor/a) i dos vocals (dos/dues alumnes elegits/des per sorteig. el/la més jove farà de secretari/a.
El/la tutor/a alçara acta de la reunió, que s’arxivarà en prefectura d'estudis.
L'elecció es farà en horari lectiu, en l'hora de tutoria. El quòrum vindrà donat per l’assistència del 2/3 deis alumnes de la classe.
La votació serà nominal i Secreta. En cada papereta figurarà només el nom d'un alumne/a an.lant-se les paperetes en que no s'acomplexa aquest requisit
L'alumne/a que aplegui un nombre de vots superior al 50% Serà designat delegat/ada. I qui el seguesca en nombre de vots serà el subdelegat/ada.
Si en la primera votació cap alumne/a alcança el dit percentatge s'efectuarà una segona votació entre els/les quatre alumnes que hagen obtingut mes nombre de vots. En aquest cas serà delegat/ada i subdelegat/ada respectivament els/les dos/dues alumnes més votats/ades.
ACTA D'ELECCIÓ DE DELEGAT/ADA
CURS__________
TUTOR/A
__________________________________
1ª VOTACIÓ.
Nombre de vots emesos
________ vots.
Nombre de vots valids ________ vots.
RESULTATS:
ler. En/Na
________________________________ ;
____vots.
2n.En/Na
________________________________ :
____vots.
3er .En/Na
________________________________ ;
____vots.
4rt.En/Na
_________________________________ ;
____vots.
5é. En/.Na
_________________________________ :
____vots.
6é. En/Na
__________________________________ :
____vots.
2ª VOTACIÓ.
Nombre de vots emesos_____ vots
nombre de vots vàlids _____ vots.
RESULTATS:
ler. En/na ____________________________________:
____vots.
20n. En/Na
___________________________________: ____vots.
3er. En/Na
___________________________________: ____vots.
4rt. En/Na
___________________________________ : ____vots.
Sueca,
L’Assemblea
d’aula
Que és una assemblea?.
L' assemblea
es uns reunió d' alumnes on es debaten tota mena de problemes i on s'organitzen
plans de treball. El professor pot i ha de participar-hi. La seua col·laboració
és molt important per a encarrilar els temes i assegurar que les decisions
s'acomplesquen. Al principi, aquestes reunions no ixen bé, i per això cal
posar-hi molta fermesa i estar tots convençuts que això es molt important.
Per que fem una assemblea?.
L' assemblea és l’òrgan de
decisió de la classe que ha d'actuar per a:
- Fer les normes de la classe per al curs escolar
- Elegir i votar els càrrecs (delegats, encarregats de material, de neteja, ...)
- Solucionar problemes que sorgesquen de la convivència diària en classe
- Solucionar problemes que li passen a un dins i fora de la classe.
- Aportar idees i projectes a realitzar
- Organitzar i promoure activitats, festes, excursions, visites, celebracions...
- Revisar activitats i projectes: que es el que s'ha fet i com s'ha fet
- Revisar la marxa del curso
- Funcionament d' una assemblea.
Perquè una assemblea funcione
bé cal que.
- TOTHOM, l' alumnat i el professorat participem activament donant la opinió
- ESCOLTEM els altres quan parlen
- No ens eixim del tema que tractem
- ACCEPTEM les decisions que es prenen per majoria i les duiem a terme
- RESPECTEM el moderador. Si no ho fa be, se'l podrà criticar al final de l'assemblea
Per al funcionament de
l'assemblea necessitem: Un moderador i un secretari.
El
moderador.
1.
Prepara
abans de l'assemblea els punts a tractar i distribueix el temps (ordre del dia)
2. Pren
el torn de paraula i el va donant. Passa d'un tema a un altre quan creu que
esta suficientment tractat
3.
Dins
de cada punt fa que es discutesca en tres parts: informar, opinar, decidir
4.
Retira
la paraula a aquell que es repeteix o no respecta els altres companys.
El secretari.
El secretari.
- Es responsable de la llibreta d' actes
- Pren nota de tots els punts, com mes clarament millor
- Llig en les assemblees l'acta anterior
- Escriu les notes que s'hagen de fer: avisos, notes per al tauló, sancions, ...
Com es tracten els temes?: Quan tractem algun tema ho farem en tres
parts:
- INFORMAR sobre alió que ha passat o s' ha proposat
- OPINAR sobre el tema
- DECIDIR, buscar la solució, felicitar o imposar una sanció si es necessari.
L'ordre del dia
Els alumnes i el professor/a posaran en
un tauló punts que consideren que s'han de tractar a fi que estiguen exposats.
Els temes a tractar han d' anar sempre signats. El moderador els ordenarà i
distribuirà el temps.
El professor i l' assemblea.
El professor hi participa com
un membre mes, amb veu i vot. El seu paper es molt important, ja que no és fàcil
fer assemblees i li pertoca a ell la responsabilitat de fer-ne un òrgan de
decisió de classe, i que els alumnes:
- aprenguen a parlar i a comunicar-se
- aprenguen a dialogar
- aprenguen a ser critics i discutir
- aprenguen a respectar les opinions contraries
- aprenguen a fer que l' institut siga obert, participatiu i democràtic.
L’ASSEMBLEA DE CLASE
(Continuació)
ACTA DE L’ASSEMBLEA DE
CLASSE
Curs_________ Tutor/a_______________________________
Data______
Secretari/a_____________________
Coordinador /a ___________________
Ordre del día
|
Acords que s´han pres
|
Vist i plau
El / la coordinador/a El/la
Secretari/a
L'AVALUACIÓ ZERO
|
La necessitat
de conèixer la
situació dels alumnes i les alumnes amb que treballem obliga a una primera
constatació de dades sobre les quals planificar.
Cal distingir dos aspectes en aquesta primera
presa de contacte amb el grup:
1. Conèixer els alumnes com a grup
2. Conèixer el nivell de cada alumna/ne en relació a
cada assignatura.
INFORME GLOBAL DEL GRUP.
- Anàlisi deis problemes bàsics observats en el grup a partir de les dades recollides per:
Ø La tutora/or del grup.
Ø L' equip educatiu del grup.
- Visió general del grup respecte a hàbits, actituds, estratègies, agrupament, assistències i absentisme, puntualitat i, en general, qualsevol problema de disciplina.
INFORMACIÓ DE CASOS PARTICULARES.
- Dades d’interès recollides per la tutora/or del grup
- Dades sobre l’interés i el nivell.
- Alumnes que poden presentar dificultats per... (coneixements previs, metodes de treball, actituds, organització d'aula, altres)
- Alumnes repetidors, amb pendents
- Discussió i consens de possibles solucions o línies d'actuació
- Cal prendre decisions:
• Tipus d' agrupament.
• Procediment a seguir amb les alumnes que presenten
dificultats d'aprenentatge.
• Decisions que afecten a les aptituds del
grup i als hàbits de treball.
• Seguiment
dels casos individuals.
• Altres
ANNEX 1 : QÜESTIONARI A OMPLIR PER A L'AVALUACIÓ INICIAL
Materia:__________________________ Curs, ____ Grup,___
Professor/a:
_________________________________________
1. Característiques
observades en el grup:
2. Casos individuals:
Nom
|
|
Proposta d’esquema per a l’avaluació
|
PREEVALUACIÓ
|
Reunió amb els alumnes
|
AVALUACIÓ
|
Avaluació del grup i propostes d'intervenció Actitud del grup cap a les distintes àrees Actitud general davant de les normes. Problemes de comportament Participació i clima de treball en classe Avaluació individual i mesures educatives Avaluació i seguiment individual dels alumnes Estudi deis casos d' especial seguiment Problema de conductes disruptives en el grup Actitud negativa: "insubmisos acadèmics" Problemes d' absentisme Baix nivell de coneixements previs Propostes d' intervenció ACIS, adaptacions d'accés. aula de PT, PDC, PQPI Proposta especifiques per a resoldre el conflicte ... |
POSTEVALUACIÓ
|
Informació de l'analisi fet pel professorat i acords i recomanacions al grup d' alumnes Informació deis acords de forma individual a l' alumne/a interessat Discussió en el grup deis acords i propostes de metes a aconseguir en la próximc avaluació Informació deis acords, si és el cas, als pares Seguiment deis acords |
PREEVALUACIÓ.REUNIÓ
AMB ALUMNES.
Objectius
- Aconseguir que l'alumne/a avalue el seu propi treball, analitzant causes i factors que hagen pogut influir en el rendiment positiu o negatiu
- Realitzar un anàlisi i obtenir unes conclusions sobre el grup que puguen ser presentades en la sessió d' avaluació pel delegat / da del grup ( o pel tutor en absència d'aquell )
El/La
tutora/or explica que els representants han de participar en les sessions
d'avaluació i que seria
interessant que s’aportarà un informe escrit amb el resum de les coses
acordades. És important que aquestes sessions es
facen amb la màxima responsabilitat
i seriositat intentant evitar les actituds negatives.
Un possible
guió orientatiu per elaborar aquest informe podria ser el següent
- Ambient de la classe: divertit, agressiu, amistós, de passotisme, desordenat ...
- Nivell de relació entre les companyes/anys: tens, positiu, conflictiu, solidari ...
- Nivell de relació professores/ors estudiants: positiu, de respecte, conflictiu...
- Actitud davant l'estudi: responsabilitat, participació, indiferència, alguns boicotegen
- Opinió sobre matèries: interessants, no serveixen per a res, són avorrides, nivells alts/ baixos d’exigència, la metodologia utilitzada és interessant / incomprensible ...
Per fer
aquest informe es pot realitzar una activitat grupal:
- Les alumnes/els alumnes es reuneixen en petits grups (de cinc persones).
- Cada grup elabora un informe complet (15 minuts, per exemple).
- Els portaveus lligen els seus informes mentre que dos secretaris prenen nota de tot allò que s' exposa i elaboren l' informe final que ha de ser consensuat per tota la classe
- En cas d'existir conflicte entre el grup i alguna professora/or en concret, la tutora/or, informarà a la classe del procediment més escaient per arribar a una solució. Es necessari insistir en el fet que l' informe de les-alumnes/ deis alumnes no pot convertir-se en un mètode. de conflictes, sinó en un sistema de participació responsable
COMPARACION
DE CALIFICACIONES
|
- Objetivo:
Los
objetivos de la sesión de tutoría son propiciar el análisis y reflexión del
alumnado acerca de las calificaciones escolares que piensa obtener en la
evaluación.
De esta forma favorecemos la toma de medidas
dirigidas a la mejora de los resultados académicos y adoptar las medidas de
apoyo que sean necesarias en los casos concretos
- Desarrollo de la sesión
Para
llevar a cabo la actividad se reparte el cuestionario anexo a cada alumno/a y
estos/as lo cumplimentan individualmente. A continuación se procede a comentar
entre todos algunos aspectos del cuestionario tales como las asignaturas en que
piensan obtener unos mejores, las que obtendrán resultados peores; número de
asignaturas que piensan que van a suspender.etc.
Esta
previsi6n de los resultados será utilizada con posterioridad para realizar el
contraste oportuno con los resultados reales de la evaluaci6n.
Finalmente,
el/la tutor/a recogerá los cuestionarios para seleccionar aquellos que considere de interés darles un tratamiento
individual en colaboraci6n con el orientador/a del IES.
CUESTIONARIO
Nombre_____________________________
Curso_________ Ev_________
1.
Escribe en el recuadro "E" las
calificaciones que esperas obtener en la evaluación y en
el recuadro "O" las calificaciones obtenidas en la evaluación.
Asignatura
|
E
|
O
|
Valencia
|
||
Lengua Castellana
|
||
Lengua Extranjera
|
||
Educación Física
|
||
2.
Si existen divergencias entre ambas calificaciones,
busca las posibles causas de esas divergencias en:
a.
Número insuficiente de horas
b.
Utilizaci6n inadecuada de las
c.
Mala asimilación de los conten
d.
Preparación de los exámenes
e.
Fallos cometidos en la realiza
f.
Pocamotivaci6n.
g.
Otros.
3.
Si has suspendido alguna asignatura debes de hablar
con el profesor/a de la misma para que te oriente y planifique la recuperación
4.
Concreta lo que te comprometes a hacer para mejorar
tus calificaciones:
AVALUACIO DE LA DOCENCIA
CURS / GRUP
|
||||||
6
|
5
|
4
|
3
|
2
|
1
|
|
El/la professor/a ha explicat els continguts de
l'assignatura/ mòdul amb claredat
|
||||||
Ha impartit l'assignatura / mòdul amb un ritme
adequat
|
||||||
Ha contestat amb exactitud les preguntes que li
formulen els seus alumnes
|
||||||
Les seues explicacions van seguir un esquema
definit, organitzat i coherent
|
||||||
Ha aconseguit que m'interesse l'assignatura / mòdul
|
||||||
El/la professor/a relaciona els diferents temes
de l'assignatura /mòdul entre si
|
||||||
El/la professor/a repetí durant les classes idees
que pretenia que se'ns quedaren gravades
|
||||||
Les seues practiques i/o problemes estaven ben
pensats en el context de l'assignatura / mòdul
|
||||||
Els materials utilitzats i/o recomanats pel
professors/a han sigut d’ajuda
|
||||||
El procediment d'examen m'ha paregut adequat
|
||||||
Les qualificacions obtingudes pels alumnes
s'ajusten, generalment als seus mèrits
|
||||||
L’assistència
a classe ha representat una ajuda important per a la comprensió deis
continguts estudiats
|
||||||
En les seues classes hagué un bon clima de relació
professor/a / alumne/a
|
||||||
Sempre que he acudit a consultar al professor/a
fora de classe m'atens adequadament
|
||||||
El professor domina l'assignatura /mòdul que
imparteix
|
||||||
Li agrada ensenyar l'assignatura / mòdul |
||||||
El/la professor/a prepara bé les seues classes |
||||||
Estic satisfet amb el que he aprés cursant
aquesta assignatura / mòdul.
|
||||||
6 (sense opinió) 5 (Totalment en desacord) 4 (Prou en desacord)
3 (Mitjanament ) 2 ( Prou
d'ccord) 1 (
Totalment dácord)
|
NOS CONOCEMOS …
|
1r ESO
|
Objetivos:
- Conseguir una primera toma de contacto e integración con el grupo-clase.
- Lograr que los alumnos se conozcan mejor entre ellos.
- Conocer algunos valores de los alumnos/as.
- Obtener datos personales, familiares y académicos del grupo clase.
Esquema-guía para el
desarrollo de la sesión:
- En primer lugar se presentan los objetivos de la sesión por parte del tutor/a al grupo clase
- Posteriormente se introduce el tema de la sesión, dando a conocer las dos actividades que se llevarán a cabo.
Actividad: Técnica de
Valores.
Esta actividad sirve para que el alumnado se conozca mejor entre ellos, sus intereses, valores y
características personales.
La actividad consiste en rellenar el cuadro que se adjunta a continuación. Se trata de encontrar a las personas de clase a las que se puede aplicar cada una de las frases que aparecen en dicho cuadro, y poner su nombre en el espacio en blanco de la derecha. Cada nombre puede aparecer una sola vez.
El profesor/a explica la actividad y
los alumnos con orden se levantan y buscan a un compañero o compañera que
cumpla una casilla, así sucesivamente hasta terminar el cuadro. Una vez relleno
éste, el profesor-tutor irá leyendo cada una de las casillas y los alumnos
levantarán la mano para responder a ella. También se puede seleccionar a
algunos alumnos/as para que lean el cuadro completo.
En esta actividad el profesor/a puede
participar como guía o coordinador del grupo o como un miembro más del grupo-clase,
rellenando en este último caso el cuadro igual que todos los alumnos y alumnas.
MATERIAL
QUE SE ADJUNTA:
ENCUENTRA AL COMPAÑERO/A
QUE:
|
NOMBRE
|
Toque un
instrumento musical
|
|
Practique algún
deporte
|
|
Haya leído un
libro en los últimos 15 días
|
|
Haya ido a un
campamento de verano
|
|
Haya nacido en
un pueblo de Alicante
|
|
Quiera ser
profesor.
|
|
Tenga un perro
|
|
Piense que las
guerras pueden evitarse
|
|
Le guste contar
chistes
|
|
Sepa hacer buenas imitaciones
|
|
Su nombre empiece por S
|
|
Tenga el pelo rubio.
|
|
Cumpla años en Julio.
|
|
Le guste venir al instituto.
|
|
Le gusten las matemáticas
|
|
Sea del Barça
|
|
Haya plantado alguna vez un árbol.
|
|
Estudia también música
|
|
Hace los deberes.
|
|
Sea puntual
|
ORGANIZACIÓN DE LA CONVIVENCIA:
DERECHOS Y DEBERES DEL ALUMNADO,
|
La
finalidad de estas sesiones es que los alumnos/as tomen conciencia de sus
deberes y derechos
como estudiantes y
que busquen las vías para que estos derechos y deberes
no se queden en intenciones y se lleven a la práctica tanto en su grupo como en
el centro. Se trata de que vean la necesidad de la existencia de las normas y de
establecer una organización respetuosa de la convivencia.
Materiales.
Ficha
"Derechos y
deberes"
Extracto del Decreto de Derechos y deberes
Desarrollo.
- El tutor/a explica brevemente el tema de la sesión y los objetivos de la misma.
- En grupos, se cumplimentará la ficha "Derechos y deberes". El tutor/a indica que se realice el trabajo, procurando evitar el nombre de personas conocidas y cualquier alusión directa.
- Exposición a toda la clase de las conclusiones de los grupos. Se puede anotar en el panel de la clase las conclusiones de los diferentes grupos así como las propuestas concretas
- Debate y conclusiones.
DRETS
I DEURES DE L 'ALUMNE.
|
(Segons el DOCV 09-04-08)
DRETS DE L'ALUMNE
- Rebre una formació que els permeta l'aconseguir el ple desenvolupament de la seua personalitat
- Una educació que comprenga:
· Una formació en els valors i
principis recollits en les diferents normatives (internacionals, Constitució
Espanyola i l'Estatut d' Autonomía de la C. V.
· La consecució d’hàbits
intel·lectuals i socials, estratègies de treball, així com de coneixements
científics, tècnics, humanístics, histories i d'ús de les tecnologies de la
informació i de la comunicació.
· Formació integral de la
persona i el coneixement del seu entorn social i cultural immediat i,
especialment, de la llengua, historia, geografia, cultura i realitat de la
societat actual.
·
Una formació en la igualtat
entre homes i dones
·
Respecte a la pluralitat
lingüística i cultural de la societat actual.
·
Formació ètica o moral
d'acord amb les seues conviccions.
·
L'orientació educativa i
professional
·
Capacitació per a l'exercici
de les activitats professionals i intel·lectuals.
·
Formació per a la pau, la
cooperació i la solidaritat entre els pobles.
·
L'educació emocional per
afrontar adequadament les relacions interpersonals.
· Protecció de la seua salut i
desenvolupament de les capacitats físiques i psíquiques.
·
Participació en la millora de
la qualitat de l’ensenyança,
· L'adequada organització del
treball dins de la jornada escolar s'ajustada a l'edat de l'alumnat a fi de
permetre el ple desenvolupament de la seua personalitat 1 de les seues
capacitats intel·lectuals.
·
La formació en esforç i el
mèrit,
·
La formació de l'oci i el
temps Lliure.
·
La formació en els bons
hàbits de consumo
- Tenen dret que els seus pares, mares, tutors/es vetlen per la seua formació integral, col·laborant amb la comunitat educativa.
- Tenen dret a la objectivitat en
l’avaluació e informació sobre els criteris d'avaluació i les proves
a les que seran sotmesos d'acord amb els objectius i continguts previstos.
Els ac1ariments necessaris per part del professorat a l’alumnat o als
pares sobre les qualificacions, activitats academitzes i avaluació, tant
parcials com finals de cada curso
- Tenen dret al respecte de les seues conviccions.
- Respecte a la seua llibertat de consciencia, creences religioses,
morals, ètiques i ideològiques,
- A rebre informació sobre el projecte educatiu del centre.
- Dret a la sella integritat física i a la
dignitat moral
- Exercici de l'activitat acadèmica en les adequades condicions de
seguretat i higiene.
- Confidencialitat de tota aquella informació relativa a les
circumstàncies personals familiars de l'alumnat.
- Dret de participació en el centre, tant en l’àmbit d'activitat com en la gestió.
- Dret de associació i de reunió.
- Crear associacions i reunir-se en el centre en els termes previstos
per la normativa vigent.
- Dret d’informació: Informació pels delegats i representants del consell escolar.
- Dret a la llibertat d'expressió
- Dret d'ajudes i suports necessàries per a compensar possibles carències familiars, econòmiques, o socioculturals.
DEURES DE L'ALUMNAT
- Deure d'estudi i
d’assistència a classe. És estudi constituïx un deure bàsic de l'alumnat,
es reflecteix en les obligacions següents:
- Tindre una actitud
activa, participativa i atenta a classe, sense interrompre ni alterar el
funcionament normal de les c1asses.
- Participar en les
activitats formatives orientad es al desenvolupament del currículum.
- Assistir a classe amb el
material i l’equipament necessari
- Realitzar les tasques
encomanades pel professorat.
- Realitzar l'esforç
necessari en les diferents matéries.
- Respectar els horaris,
romandre en el recinte escolar durant la jornada lectiva.
- Seguir les orientacions
de professor.
- Respectar el dret a
l'estudi dels seu s companys el dret dels seus companys a la participació
en activitats formatives.
- Atendre les
explicacions, manifestant esforç personal.
- Assistir a c1asse amb puntualita.
- Deure de respecte als altres. L 'alumnat té el deure de respectar l'exercici deis drets i llibertats deis membres de la Comunitat educativa:
- La llibertat de consciencia, religiosa i ideològica
- La identitat, la integritat, la dignitat i la intimitat dels membres de la comunitat educativa
- Col·laborar amb el professorat en la seua responsabilitat
- Complir les normes i seguir les pautes establides pel professora
- No discriminació a cap membre de la comunitat educativa per cap raó
- Deure de respectar les normes de convivència:
- Participar i col·laborar
en la promoció d'un ambient de convivència adequat.
- Respectar els dret del restants alumnes que no siga pertorbada
l'activitat educativa.
- Justificar de manera adequada i documentalment les faltes
d’assistència i de puntualitat.
- La identitat, la integritat, la dignitat i la intimitat dels membres
de la comunitat educativa.
- Col·laborar amb el professorat en la seua responsabilitat.
- Complir les normes i seguir les pautes establides pel professorat
- No discriminació a cap membre de la comunitat educativa per cap raó.
- Utilització correcta del material i instal·lacions del centre.
- Respectar els béns i les pertinences dels membres de la comunitat
educativa.
- Respecte al projecte educatiu i al caràcter propi del centre.
- Complir les normes de seguritat, salut i higiene, expressament « no
fumar, consumir bebides alcohòliques, estupefaents ... )}
- Responsabilitzar-se de les comunicacions amb la família.
ACTIVITAT: “ EL SEMÀFOR”
|
3r eso
|
Objectius:
- Comprendre que la ira no és una resposta automàtica sinó que es desenvolupa progressivament de menys a més.
- Reconèixer quan esta incrementant la nostra ira per a detindré la seua escalada abans que es torné incontrolable.
Competències emocionals: Autocontrol..
Descripció.
El tutor/a reparteix un foli a cada
alumne/a i li demana que ho doblegue, de manera que ueden tres columnes.
Demana a l' alumnat que pense en l' última vegada que es van enfadar i que
escriguen en la primera columna del foli el motiu pel qual es van enfadar i en
la segona columna el mode en que van reaccionar. En xicotets grups es posa en
comú les diferents situacions i seleccionen una d' elles per a treballar sobre
aqueixa situació.
El tutor/a explica la teoria que es
presenta en l' annex de la present activitat. En xicotets grups es reflexiona
sobre la situació triada:
- La persona estava en roig, groc o verd?
- Que podria haver fet aquesta persona per a no arribar a aquesta
situació?
- Com s'haguera sentit ell o ella? 1I'altra persona implicada?
Es realitza una posada en comú al gran grup.
El tutor/a insisteix en la necessitat
no arribar mai al roig perqué ací és molt difícil solucionar les coses per les
bones. Tractar de no passar mai del groc.
Nota: com a exemples de situacions en que ens enfadem podem posar casos reals sorgits recentment en l' aula.
Duració: Una sessió de tutoria.
Estructuració grupa!.
Passos 1 i 2: individual.
Passos 3 i 5: xicotet grupo
Pas 6: gran grupo
Participació: de 25 a 30 persones.
Metodologia: Reflexió personal. Expressió verbal.
Debat en xicotet i gran grup.
Annex. El semàfor
|
Els atacs de mal humor no es
desenvolupen en dos segons. No es passa de la normalitat al total enuig, sinó
que aquest segueix una progressió. Per a poder detectar aquesta escalada de l'
enuig, de la ira, dividirem l' enuig en tres parts:
- Verd: amb res d' enuig.
- Groc: un poc enfadats.
- Rojo: molt agressius.
Pot resultar-te útil veure
els tres graus de l'enuig com si es tractaren d'un semàfor que indicara el
nivell di agressivitat:
|
Com a tècnic
per al maneig de la ira, tractarem de frenar-la en la zona groga per a evitar
que arribe al roig. Pot Ser útil:
- Distanciar-se físicament de la situació que ens ha generat l'enuig, la ira
- Fer alguna activitat que ens distraga: exercici físic. caminar ...
- Distanciar-se psicoléqiccmerrt de la situació que ens ha generat la ira: anant-nos a passejar i comptant les persones que porten barba, bigot, ulleres, escoltant música, imaginant-nos una situació agradable, relaxada, unes vacances ...Mai donant voltes a pensaments negatius relacionats amb la situació que ens ha generat la ira. No tornar fins a estar calmat.
- Comunicar als altres el motiu del nostre enuig sense crítiques ni amenaces l'endemà, quan la persona ja estiga calmada.
ACTTVITAT:"APRECIACIÓ
|
Objectius:
- Establir relacions equilibrades, solidàries i
respectuoses amb les altres persones des de l'expressió deis sentiments.
- Fomentar el desenvolupament deis valors bàsics que regeixen la
convivència i el respecte entre les persones.
- Desenvolupar habilitats per a resoldre conflictes de forma assertiva i
constructiva.
Competències emocionals: Habilitats socials i
autocontrol.
Fases per a la seua aplicació:
- Donem una definició. En la fitxa de treball el
tutor proporciona una definició breu i concisa d'apreciació i un alumne voluntari l'escriu en la pissarra: Apreciar és donar-li valor o mèrit a una persona.
- Frases amb significat. Seguint amb la fitxa,
el tutor dóna a conéixer i explica mitjançant frases breus el significat
mentres pot anar escrivint-les a la pissarra.
- Pensa i escriu. Cada alumne pensa en tres persones i en tres coses que aprecie, i expressa la causa de la seua
estimació.
- Frases d' autoestima. Tenint en compte que una
apreciació és una expressió que et fa sentir bé, proposem a l'alumnat que
de forma individual pense i escriga cinc exemples d' elles.
- Joc d'apreciació. A partir de l'activitat anterior, s'estableixen xicotets grups que exerceixen activitats per a afavorir la dinàmica del grup.
En xicotet grup:
Es formen xicotets grups per a
determinar aquelles apreciacions que han sigut més representatives des de les
diferents frases d' autoestima. Un representant del grup els escriu a la
pissarra.
Duració: Una sessió de tutoria.
Estructuració grupal: Individual, xicotet grup i
gran grup.
- Presentació i motivació dirigida pel tutor/a (Fase 1i 2)
- Treball individual (Fase 3 i 4)
- Treball en xicotet i gran grup (fase 5)
- Reflexió individual (fase 6)
ANNEX 1: ''Apreciació"
Fase 1: Donem una definició:
"Apreciar és donar-li valor o merit a una
persona".
Fase 2: Frases amb significat:
a.
Aquests dos
no són amics, però s 'aprecien molt entre el/s.
b.
Cuida'm
aquest /libre que t 'he prestar. que
l'aprecie mo!t.
c.
Joana sent
molta estima per aquesta capseta de nacre.
d.
No sé per
que li tens tant d'estima a aquesta persona.
Fase 3: Pensa i escriu:
Pensa en tres persones i en tres coses que aprecies i escriu les
frases corresponents que expressen la causa de la teua estima.
Persones:
Coses:
Fase 4: Frases d' autoestima:
Pensa i escriu 3 paraules que consideraries una apreciació de la teua
persona tenint en
compte que:
Una apreciació és una frase que quan te la diuen fa que et sentes bé i que vals.
Una apreciació és una frase que quan te la diuen fa que et sentes bé i que vals.
Fase 5: Completa espais:
- Una apreciació fa
que et sentes bé, per tant voldràs que les altres persones ...
- Una apreciació fa
que et sentes una persona valuosa, per tant voldràs que les altres
persones ...
- Una apreciació augmenta la teua autoestima, per
tant voldràs que les altres persones ...
I tu, per la teua part:
- Faràs que les altres
persones ...
- Faràs que les altres
persones ...
- Faràs que les altres
persones ...
ACTTVITAT "ENS RECONEIXEM"
|
3r- 4t ESO
|
Objectius:
Desenvolupar l' autoconeixement de si mateix des de la presa de consciencia de les seues própies emocions.
Desenvolupar l' autoconeixement de si mateix des de la presa de consciencia de les seues própies emocions.
Competéncies emocionals: Autoconsciéncio.
Descripció:
Les consignes de partida,
seran les següents: A través del remolí d' idees es van arreplegant les
aportacions de l'alumnat sobre les següents qüestions. Es llença al grup les
qüestions següents: Que són per o vosaltres les emocions? Que
és una emoció? Allò que s'ha
expressat pel grup s' anota en la pissarra, procurant finalment arribar a una
definició i sentit compartit
per tots sobre el que entenem per emoció.
Se'ls lliura a continuació un
document on apareix un nombre d' emocions. Es lligen i es comprova que tots
coneixen i comprenen el significat de les paraules proposades. De forma
col·lectiva se seleccionen 10 emocions
Els demanarem que descriguen 3
situacions en que hagen sentit aquestes emocions i puguen expressar les seues vivències
i la reacció que van tenir davant de cada situació. Es formen xicotets grups (3
o 4 integrants) perquè compartisquen
les situacions sobre les quals han reflexionat i descrit individualment. Posada
en comú de tots els grups.
Duració:
Una sessió de tutoria.
Estructuració grupal:
Grup classe i xicotet grup.
Metodologia:
Remolí d' idees a f de generar
contingut sobre el concepte d' emoció. Treball en xicotet grup
amb objectiu definit de compartir emocions
personals.
Materials:
Pissarra.
Full amb les emocions. Fotografies.
ANNEX. Llistat d' emocions
Ira
|
Una ofensa degradant contra
mi o els meus.
|
Ansietat
|
Enfrontar-se a una amenaça
incerta, existencial
|
Por
|
Un perill físic o real
imminent, concret i irresistible.
|
Culpa
|
Haver transgredit un
imperatiu moral
|
Vergonya
|
No haver-se mantingut a
l'altura deis propis ideals. Fracassar en l' intent de viure d' acord amb un
ideal
|
Tristesa
|
Experimentar una pèrdua
irreparable.
|
Enveja
|
Voler o desitjar el que un
altre té.
|
Zels
|
Ressentiment enfront
d'una tercera persona per la pèrdua o amenaça de l'afecte o favor d' una
altra persona.
|
Repugnància /
Fàstic
|
Tindre o estar mossa
prop de quelcom (objecte o idea) desagradable
|
Felicitat
|
Fer progressos raonables
cap a l' éxi+ d' un objectiu
|
Orgull
|
millorar la identitat per
l'èxit de quelcom valorat i desitjat
(rendiment, un honor, un
mèrit). bé per si mateix o per algú amb qui ens identifiquem.
|
Alleugeriment
|
Una condició molesta o
dolorosa amb el nostre objectiu personal que canvia a millor o s'ha eliminat
|
Esperança
|
Témer el pitjor anhelar
quelcom millor
|
Amor
|
Desitjar o participar en
l'afecte, habitualment encara que no
necessàriament recíproc
|
Compassió
|
Sentir-se commogut pel
patiment alié i desitjar ajuda
|
Gratitud
|
Estima per una donació
altruista que aporta un benefici personal.
|
ACTIVITAT:
"EXPRESSANT CRÍTIQUES DE FORMA ADEQUADA”
|
4t ESO
|
Objectius:
- Aprendre a expressar crítiques o desacords de manera que l' altra persona no es senta agredida, impedint el començament d'una "espiral de discussions"
- Aprendre a respondre a una altra persona que ens esta criticant o insultant.
Competències emocionals.: Autocontrol i habilitats
social s com l'asertividad.
Presentació.
"Hui practicarem una forma alternativa d'expressar
critiques sense atacar les persones sinó el seu comportament, al mateix temps
que permetem a /'altre conéixer quines són les nostres emocions i que li
demanem. Així evitarem malentesos i aconseguim una solució satisfactòria per a
ambdós parts. És aconsellable canviar els missatges tu pels missatges jo
enviats en primera persona. L'essència
d'aquests missatges és saber parlar per un mateix sense
imputar
o atribuir a /'altre les opinions. sentiments o els canvis
de conducta. És un missatge respectuós, i que facilita /'expressió de les
diferencies i del desacord',
1r. Practicarem l' expressió de crítiques segons el
model següent:
- Descriu la situació; dóna informació de que és el que ens molesta sense emetre judicis sobre l' altra persona, expressa la crítica de forma concreta.
- Expressa la teua emoció amb un to calmat (això fa que em senta ...}.
- Dis-li el que vols que faça. suggereix o de mana canvis (m 'agradaria que...).
- Fes notar que tu també et vas a esforçar perquè tot vaja bé (per la meua part, em compromet....
- Expressa el teu agraïment per escoltar-te (t 'agraí"sc...).
2n. Treball per parelles:
- Exercici 1: teniu una sèrie de situacions (Annex 1). Heu de triar d' entre totes les situacions dues i elaborar el seu missatge jo. (Annex 1)
- Exercici 2: (Annex 2) triem tres missatges tu i elaborem el seu missatge jo.
3r. Treball en grup: Cada parella comenta el seu treball.
4t. Reflexió:per a acabar, el tutor/a pot extraure les conclusions
següents:
- Com ens sentim quan ens critiquen amb missatges jo?
- Com se sent l'altre quan li expressem una crítica de forma adequada?
- Entén d'aquesta manera millor l'altre per que ens molesta el Seu comportament?
- Es pot arribar més fàcilment a acords?
Duració. Una sessió de tutoria.
Metodologia.
Treball per parelles. Debat i escolta activa.
EXPRESSANT CRÍTIQUES DE FORMA ADEQUADA
ANNEX 1: buscar
els millors missatges jo en
les situacions següents:
1.
Un
professor/a t'ha cridat l'atenció de manera molt dura hui en classe i t'has
sentit molt molest/a.
2.
Un
professor/a vos ha manat molts exercicis per a casa, però ja teníeu moltes
coses que fer i vos sentiu prou sobrecarregats/des.
3.
Un
amic/a te torna el llibre que li vas prestar en molt mal estat.
Esta subratllat, amb anotacions escrites amb bolígraf en diferents fulls i
algunes d'elles soltes.
4.
Un
company/a t'ha demanat que li faces un favor, però de molt males maneres: Eh,
el teu, dóna'm els apunts de Llengua. Els necessite ara.
5.
Un
company/a te torna un deis disquets d'un programa informàtic trencat.
6.
En
el treball que esteu fent un grup, a tu t'han manat fer més coses que als altres.
7.
Cada
vegada que li fas una consulta a un professor/a, un company/a tracta de
humiliar-te rient-se de tu.
8.
Quan
li has demanat a un company/a que t'explique com es fa un exercici, t'ha dit: No tens remei.
9.
Un
amic/a te va dir que no podia eixir perquè havia d'estudiar i t'has assabentat
que va ser al cine amb un altre amic/a del grup.
10.
Un
company/a te ridiculitza per no saber usar un determinat programa informàtic.
11.
Un
amic/ t'agafa quelcom sense demanar-t'ho.
12.
Has
de fer un treball amb un company/a, però aquest és totalment passiu i no
participa.
13.
Un
amic/a esta contínuament demanant-te favors, però és incapaç de fer-ne cap.
14.
Un
professor/a vos ha posat un examen l'endemà i estàs molt preocupat/a i
nerviós/a perquè no saps Si et donarà temps a preparar-ho.
ANNEX 2: Buscar
els millors missatges jo als
següents missatges tu.
1. No et pense tornar a deixar res. Sempre ho trenques
tot.
2. Qui t'ha dit a tu això? Eres un mentider i, no
obstant això. tota la classe se l'haurà cregut.
3. Sempre estàs fent favades i no ens deixes
treballar. Deixa ja de fer el panoli o ves-te'n a una altra part
4. Mira que eres estúpid Sempre fent bromes sobre la
roba deis altres. A tu que més et dóna la roba que portem els altres?
5. No em vaig a tornar a fiar de tu. Sempre dius coses
i després mai les compleixes.
6. Participes com els altres o te'n vas del grup
7. No tens dret a tractar-me així davant deis altres.
8. Ací cadascú es fa el seu treball. Sempre vols que
els altres treballen per tu.
9. Tot el que hages de dir sobre mi vaig donar-ho a la
cara.
10. Eres incapaç de fer un favor a ningú.
11. No et vaig a tornar a comptar res.
ACTIVITAT:
FRASES ASSASSINES”
|
3r ESO
|
Objectius
- Exercitar-se en el desenvolupament de les habilitats de comunicació.
- Aprendre a parlar per un mateix/a.
- Evitar fer atribucions a terceres persones de les opinions, sentiments o idees pròpies,
- Habilitar l' alumnat amb missatges jo que són facilitadors i persuasius enfront dels missatges tu que provoquen rebuig i etiqueten a les persones.
Competències emocionals: Autoconsciència,
habilitats socials i autocontrol
Descripció.
Fase de presa de consciencia
de la forma en que ens dirigim al semblant, habitualment atribuint-li aspectes
negatius, que no faciliten la comunicació, són missatges no integradors, que
atribueixen pensaments, sentiments i conductes d' una persona a una altra, de
forma no contrastada. El tutor/a presenta un llistat de frases assassines (Annex
I) i
proposa completar
la llista amb altres frases que aportació l'alumnat.
Pot plantejar les següents
preguntes: Que observeu d'especial en aquest tipus de
frases? Penseu que són adequades per a la comunicació entre vosaltres? Per que?
Quines no vos pareixen apropiades? Per que?
Descripció de situació
suposada per part del tutor/a: "Diversos xics i xiques
estan en grup parlant d'un tema molt interessant. relacionat amb un viatge
cultural de fi de carrera. Estan tots molt emocionats suggerint idees. Antonia
llança una opinió sobre la manera més fàcil i barata de dur a terme el viatge.
Ningú es dóna per assabentat. Passada mitja hora, Lluisa s'adona que Antonio ha
deixat de parlar i roman muda':
El tutor/a proposa que
dirigisquen a Antònia. Prèviament aclareix a l'alumnat en que consisteixen els missatges jo (veure Annex II). En parelles s' assaja la
producció de missatges tu i missatges jo a partir de situacions simulades.
Reunits en gran grup, es
resumeixen les conclusions i més significatives del treball en parelles.
El tutor/a pot utilitzar
algunes preguntes per a reconduir les aportacions de l'alumnat: que heu
descobert a partir deis exercicis realitzats? Soleu comunicar-vos amb missatges tu Creieu que el mérode utilitzat pot ajudar-vos a
comunicar-vos millor? Vos resulta fàcil redactar missatges tu? I missatges jo? Quines
avantatges i inconvenients té cada un dels missatges vists?
Duració. Una sessió de tutoria.
Metodologia: Sensibilització grupal. Treball per
parelles.
“FRASES ASSASSINES"
|
Annexos. Material per a l'alumne/a
Annex I: frases assassines:
•
Amb
tu no es pot dialogar.
•
No
fas més que repetir i repetir.
•
Eres
un/a fantasma.
•
Sempre
fas el mateix!
•
D'
aquest assumpte no entens absolutament res.
•
Mira,
no m' enrotlles.
•
Dis-ho
tu, que ho saps tot.
•
A
vegades, et preocupes més deis altres que de la teua família.
•
Estos
boig/a; fes-ho tu si vols.
•
No
et vull veure amb aqueix/a pocavergonya d' amic/a que tenso
•
Pareixes
panoli, fill/a. Perquè no
vas saludar ahir?
•
No
em portes a cap persona a casa, Vés a
saber amb quines companyies camines!
Annex II. Missatges jo.
El missatge jo és una comunicació respectuosa amb la persona que tens davant. Comuniques
sense retraure res a l’altra persona. Els missatges tu, solen atribuir a les altres persones les causes deis teus
comportaments i opinions. Se solen expressar amb mandats i imperatius. Amb
aquests missatges els teus
companys poden sentir-se avaluats, controlats, culpats i injustament tractats.
Perquè pugues construir "missatges jo" pots seguir aquests tres passos
- Descriure breument la situació o comportament que et disgusta o molesta. Descriu i no jutges. Per exemple: Alceu molt la veu i no puc escoltar el que diuen. Em sent molest.
- Descriure les conseqüències o efectes que el dit comportament o sentiment té sobre tu ( ... i no puc escoltar el que diuen.)
- Expressar els sentiments que aquest comportament et causa (Em sent molest).
Annex III. Situacions.
Situacions on cal produir missatges jo, missatges tu.
- El teu amic/ga te diu que l'acompanyes a la festa d'aniversari del teu germà però tu prefereixes quedar-te a casa veient una pel·lícula.
- Pepe parla en to passional quan creu que té la veritat. Sempre tracta de portar I' aigua al seu molí.
- A I' eixida de I' institut vas saludar la teua amiga Juani i ella estava enfadada i no et va contestar. Tu no sabies la raó del seu malestar.
ACTIVITATA “LA FORÇA DE
LA IRA”
|
3r eso
|
Objectius:
- Reconèixer que la ira pot manejar-se.
- Prendre consciencia que la ira és una estat emocional que es pot controlar.
Competències emocionals. Autocontrol emocional.
Presentació.
Alguna vegada has tingut ganes
de trencar quelcom, de llançar-ho molt lluny, o has estat molt enfadat/da?
Creu-me, no serveix de res. El millor és saber reconèixer que aquesta situació
o moment cal prendre-ho amb molta calma i sabent manejar la teua ira.
Treball individual.
-
El
professor/a exposa una definició d'ira i I'explica.
-
Invita
l'alumnat a identificar una situació recent que els haja provocat un sentiment
di enuig. Els de mana que identifiquen quin ha sigut aquesta situació i si els
va provocar ira.
Treball en grupo
Dividim a l' alumnat en
xicotets grups (3-4 participants) perquè compartisquen, durant 10 minuts, les seues experiències.
Els demanem que eviten utilitzar el nom de algun company/a de classe que
poguera estar involucrat en les seues experiències,
Treball individual.
L I alumnat respon al qüestionari.
Trebal en grupo
El professor promou un debat amb les respostes
aparegudes en el qüestionari.
Duració.
Una sessió de tutoria.
Estructuració grupal.
Xicotet grup i gran grup
Distribució en xicotets grups a lliure elecció de l'alumnat.
Materials necessaris: Qüestionari.
LA FORÇA DE LA IRA!
|
Annex. Qüestionari
- Són les teues situacions d' ira semblants a les deis teus companys/es?
- Creus que els altres s'hagueren enutjat si ells hagueren viscut la teua mateixa situació? Per que creus que algunes coses produeixen enuig a unes persones i no a altres?
- Les raons per les quals t'enfades són semblants a les raons que donen les altres persones?
- En les situacions comentades, has sentit ira? Que més hagueres pogut sentir?
- Sols sentir-te enfadat/da o més aviat no? És la ira un sentiment positiu per a tu?
- La pròxima vegada que et sentes enfadat/da i decidisques no estor-ho que creus que podries fer per a aconseguir-ho?
ACTIVITAT: "LA RAÓ"
|
3r ESO
|
Objectius:
- Practicar una forma
alternativa de plantejar els conflictes, diferent del model “ú té la
raó i l’altra persona esta equivocada”.
- Comprendre que, fins i
tot en situacions de desacord, podem trobar punts en comú o veure una
part de raó en els altres
- Aprendre que és un, i no tant els altres, qui decideix com sentir-se i com actuar davant d'una crítica.
Competències emocionals:
Autocontrol.
Descripció.
- El tutor/a reparteix un
foli a cada participant i li demana que ho doblegue de manera que queden tres
columnes.
- Els demana que pense en
l' última vegada que algú els va fer una crítica i que l'escriga el més
fidelment possible en la primera columna del foli.
- Després els demana que
escriguen en la segona columna del foli com van reaccionar davant d'
aquesta crítica.
- En xicotets grups
debatran com es pot reaccionar davant de les crítiques que se'ns fan.
- Posteriorment, es fa una
posada en comú al gran grup. Les possibles reaccions són:
-
Irritar-nos, enfadar-nos ...
-
Ignorar l'altra persona.
-
Deixar de parlar-nos.
-
Venjar-nos en una altra
ocasió amb una crítica hostil.
Totes aquestes reaccions poden dificultar i/o trencar
les relacions. No obstant oixé. hi ha una altra solució que consisteix a reconèixer
la part de veritat d' aquesta crítica.
- Treballaran en xicotet
grup la teoria que figura en l'annex sobre com reconèixer la part de
veritat que tenen les crítiques i ignorar la part de crítica que ataca la
persona en si mateixa.
- Ompliran la 3a columna
del foli, En ella escriuran com podrien haver reaccionat a aquesta crítica
reconeixent la part de veritat que aquesta tenia.
- Els que ho desitgen poden posar en comú en el gran grup i explicar la Seua crítica i reconèixer la seua part de veritat. Se'ls animarà perquè participen.
Duració. Una sessió de tutoria.
Metodologia: Reflexió personal. Expressió verbal. Debat en xicotet i gran
grup.
Annex. La raó
|
En una situació de conflicte amb una altra persona en que
aquesta ens critica o ens intenta manipular fent-nos sentir malament, tendim a
pensar segons el model una persona té la raó i una altra persona esta
equivocada o algú gana la discussió i algú la perd. Aquesta forma d' actuar
enfront de les crítiques té alguns efectes negatius:
-
Implica que l'altra persona
és un adversari a qui hem de vèncer. Açò és un pensament que ens porta a
posar-nos a la defensiva.
-
Suposa un pensament del tipus
tot o res: no hi ha terme mitja perquè o es té raó o no es té i açò impedeix
veure que l'altra persona pot tindre part de raó.
-
Implícitament diem que el
nostre valor com a persones es veu afectat per l'opinió que les altres tinguen
nosaltres.
Hi ha una altra forma de plantejar-se les coses. Quan
algú ens critica, podem trobar una part de
raó en ella i dir-li-ho. Així evitem el model d'enfrontament.
Així, les crítiques que es fan tenen dos components:
- Es basen en quelcom observat en nosaltres o que ens han vist fer. Ací
podem expressar acord amb el nostre crític, que té una part de raó. En l'exemple:
és cert, he fallat la canastra (és veritat, reconeixes aquesta part de
veritat, no mentixes).
- Les crítiques tenen una part en l'altra persona que avalua o opina
negativament sobre el que ha observat. Aquesta part podem ignorar-la,
passar de la seua avaluació negativa. Som nosaltres els que decidim com
avaluar la nostra conducta i no els altres. En l' exemple, el fet d'haver
fallat una canastra, no implica necessàriament ser un inútil, un
desmanotat i que mai es vaja a encertar una canastra. Simplement pot Ser
que s' haja calculat bé la distancia, que s'haja entropessat ...
Aquest component de crítica, d'atac personal o de to irònic amb que l'altra persona
pronuncia
la seua crítica ho anem a ignorar ja que ens correspon avaluar-ho.
Quines avantatges té el veure una part de raó en l'altra persona?
- L'altra persona es calma
perqué reconeixes la seua part de veritat i evites el model d'adversaris
enfrontats.
- Al mateix temps veu que
criticant-te no aconsegueix res, no aconsegueix manipular-te. Tens la teua
propia opinió, tu decideixes si les crítiques +' importen o no.
- Perd força el pensament automàtic “he de defendre'm” . El meu valor com a persona no depèn del que els altres opinen sinó de mi mateix.
ACTIVIDAD: CIRCULOS DOBLES
|
1r ESO
|
OBJETIVOS
- Mejorar nuestro conocimiento mutuo
- Manifestar
a los demás algo que desconozcan de nosotros.
- Descubrir en los demás aspectos que desconocíamos.
DESARROLLODELAACTIVIDAD: Gran
grupo.
TIEMPO APROXIMADO: 1 hora.
Orientaciones
metodológicas
Primer paso:
- Se
pide a los alumnos que se pongan de pie alrededor de la clase.
- Se copian en la pizarra algunas
preguntas de conocimiento personal. (preguntas del punto 3).
- Se pide al grupo que añada en voz alta
otraS preguntas que se podrían hacer a los compañeros para conocerles De este
modo queda incrementada y completada la lista.
- Se divide la clase en dos grandes
grupos por el procedimiento de numerarse:1, 2, 1, 2,... Todos los números
1 forman un grupo mirando hacia afuera. Los números 2 forman un círculo exterior
al otro, mirando a los primeros y formando pareja con ellos.
- Se dan las siguientes instrucciones:«Sabes el nombre de tu pareja? Si no lo sabes, pregúntaselo, Ahora di a tu compañero lo que comprarías si tuvieras 6 euros para gastar»
- Una vez respondida esta pregunta, el círculo exterior avanza un paso y quedan formadas nuevas parejas. Se hace la siguiente pregunta de la lista de la pizarra. Cuando se ha contestado, se avanza otro paso más y se forma una nueva pareja
- Esto se hace con cada una de las preguntas de la pizarra, hasta llegar a la posición inicial.
Segundo paso: Diálogo en
gran grup
Una vez llevados a la posición inicial, se hace un diálogo general con la clase:
Una vez llevados a la posición inicial, se hace un diálogo general con la clase:
-
¿Qué
cosas hemos aprendido con este ejercicio?
-
¿Ha
habido alguna persona que creías conocer bien, y de la que has descubierto algo
nuevo
-
¿Te
ha costado el ejercicio? ¿A qué lo atribuyes?
Lista de preguntas
|
- Describe el lugar
donde vivías cuando tenías cuatro años.
- Profesión de tu padre
y de tu madre.
- Si tuvieras que
cambiarte de nombre, cuál escogerías? ¿Por qué?
- ¿Quién es tu héroe
preferido? por qué? ¿y tu heroína? ¿Por qué?
- ¿Quién es la persona
que más ha influido en tu vida y por qué?
- ¿Qué recuerdas de
cuando tenías 4 años?
- Las mejores
vacaciones que has pasado han sido...
- Si te concedieran la posibilidad
de estar una hora hablando con una persona famosa, a quién elegirías?
- Di una cosa que te
haga feliz.
- ¿Cuál es tu programa
favorito de televisión? ¿y tu grupo musical o cantante favorito?
- Si tuvieses que llevarte
a una isla desierta sólo tres cosas, qué llevarías?
- Señala uno o varios
hobbies que tienes y practicas.
- Si te dieran un
premio que consistiera en ir a vivir un año al lugar de la tierra que quisieras,
a dónde irías? ¿Por qué?
- Di una cosa buena que
te haya sucedido hace poco.
- ¿Qué te gustaría ser
de mayor?
- Si pudieras
convertirte en animal, en qué animal te convertirías? ¿Por qué?
- Si pudieras
convertirte en cualquier otra persona del mundo, cuál escogerías? ¿Por qué?
- Si pudieras cambiar
algo de tu clase, qué cambiarías? ¿Por qué?
- Cuál es la época que recuerdas como más feliz de tu vida y cuál la más triste? Explica el por qué.
ACTIVITAT: "L'
AGRESSIÓ
|
2n – 3r ESO
|
Objectius:
- Confrontar-se amb una situació en que una
persona és injustament agredida físicament per una altra.
- Estimular la comunicació intra grup amb relació a distintes perspectives
possibles enfront d' aquest conflicte.
- Analitzar distintes tècniques de resolució de
la situació problemàtica, distintes formes de respondre a l' agressió.
- Expressió d' emocions a través de la dramatització.
Competències emocionals: Habilitats socials,
autocontrol i empatia.
Descripció: Es planteja al grup la historia
següent:
Mikel està jugant en el pati amb una pilota i Aitor li
espenta, li fa caure aterra i li lleva la pilota. Mikel intenta alçar-se del
sol però Aitor li espenta de nou i torna a caure. Que Sent en
eixa ocasió? Que podria fer?
a)
Fer
una reflexió i resposta individual, durant uns minuts.
b)
Dividir
la classe en grups de 5-6 estudiants.
c)
Llistar
totes les possibles formes de respondre a aquesta situació conflictiva, en la
que una persona és agredida gratuïtament, mitjançant un revoltí d'idees (brainstorming).
d) Posteriorment, cada equip selecciona la forma de
respondre que considera més adequada (fase d' avaluació d' idees).
e) Cada equip raonarà per que jutja eixa solució com
la més adequada. Pot succeir que no s' arribe a un consens, llavors el tutor/a
valorarà resoldre la situació o bé seleccionar una opció per votació, o deixar
el nombre d'opcions que reflectisquen el sentir i el comportament real del
grup.
f)
Cada
equip dramatitza una escena en que es posa en relleu la solució que ha
considerat més adequada. (La dramatització ha de contindré la historia i la
solució triada).
g)
De
nou es torna al debat en gran grup a partir d’allò que es dramatitza.
Duració.
Una sessió de tutoria.
Metodologia.
Exposició. Reflexió
individual. Formació de xicotets grups. Dinamització de grups xicotets en les
seues fases de revoltí d' idees
(brainstorming). Avaluació d' idees, Discussió,
Consens, Dramatització, Animar la discussió en gran grup.
ACTTVITA T: "LECTURA
DEL PENSAMENT" 3r ESO
|
3r ESO
|
Objectius:
- Estimular l'empatia.
- Desenvolupar l' autocontrol.
- Habilitats socials.
Competències emocional s: Autocontrol, empatia i
habilitats socials.
Descripció.
La "lectura del pensament" és una forma
inadequada de manejar la informació que consisteix a
creure fermament que la
intenció o el pensament d'una altra persona esta relacionat amb nosaltres quan
potser no ho estiga o, en cas d'estar-ho, no tinga e/ matís negatiu que nosaltres
creiem.
Duració. Una sessió de tutoria.
Estructuració grupal. Gran grup i xicotet grup.
Metodologia.
-
Explicació
del supòsit: "Historia de l'home que buscava un martell" (adjuntada
en l' Annex).
-
Distribució
en xicotet grup i treball de suposicions, endevinació del pensament: Quina
conclusió traus de la historia? Per que l' home actua de forma agressiva amb el
seu veí?
Buscar
exemples quotidians.
-
Posada
en comú.
Observacions. Com puc manejar /a lectura del
pensament?:
-
Calmant-me
un poc, respirant lentament.
-
Trobant
altres alternatives a aqueix pensament, preguntant fins i tot a l' altra
persona per a aclarir que pensa o quines són les seues intencions.
-
Plantejant
interrogants: fins a quin punt "he de saber" o "necessite
saber" el que l' altre pensa de mi?
"LECTURA DEL PENSAMENT"
Annex.
"La historia de l' home que buscava un martell"
|
Un home volia penjar un quadre
de la paret de sa casa, però es va donar compte que li feia falta un martell i ell no en tenia cap. Llavors
va decidir demanar-li'l prestat al seu veí, la casa del qual estava a mig
quilòmetre de la seua.
Mentres anava de camí a casa
del veí, el nostre home va començar a donar-li voltes al cap, preguntant-se si
el seu veí li prestaria la ferramenta. “Serà tan amable de deixar-me
el seu martell? Em fara el favor?" ... Però va començar també a creure
que, en anar a sa casa, podia molestar el seu veí: "Segur que el meu veí
esta dormint la sesta” - s' anava dient-
"això li molestarà probablement" ... "així que eixirà de mala
gana a obrir-me la porta" ..."em cridarà: quins diables vols a
aquestes hores", "bo -es va
dir l'home- llavors jo li demanaré: pots prestar-me el teu martell per a penjar
un quadre?"... "i el meu veí –continuava pensant l'home- em respondrà
amb un no ! rotund, com a venjança per haver-lo despertat de la sesta” ..."em cridarà: per a aqueixa favada
véns a molestar-me?! “
Entre tant de pensament, el nostre home havia arribat ja caminant fins a la
porta del seu veí. Va cridar al timbre. El seu veí
li obri i el nostre home, sense deixar-li mediar paraula, li crida: "Saps
que et dic? que us n' aneu a l' infern tu i el teu maleït martell".
ACTIVITAT: "LES 3R"
|
2n / 3r ESO
|
Objectius
- Aprendre el control de la manifestació de sentiments.
- Aprendre a expressar ressentiments d' una manera socialment hébil i acceptat.
Competències emocionals. Autocontrol, empatia i
habilitats socials.
Descripció: El tutor/a demana als alumnes que dobleguen
quatre vegades un foli a fi de formar 4 columnes i dóna les instruccions
següents:
"Indica en la primera
columna una llista dels noms de 10 persones amb que estigues més en contacte
diàriament: pares/mares, amics/es, professors/es, etc. En la segona columna,
escriu
1 o 2 enunciats que expressen
un ressentiment cap a tres de les persones assenyalades en la columna anterior.
Pots utilitzar expressions del tipus: Estic ressentida amb
Carlos perquè no m 'ha passat els apunts. Estic ressentida amb la meua amiga
Llúcia perquè no em fa cas, etc."
El tutor/a explicarà que el
ressentiment suposa una manera d' expressar un enuig o ofensa cap a altres
persones. És important que sapiens escriure eixe ressentiment sense caure en l'ofensa
personal o l' insult.
En la tercera columna, tractarà d' escriure el que desitja
realment que facen aquelles persones. Han de procurar ser clars i precisos com
per exemple: Estic ressentit amb la meua amiga Llúcia, perquè no em fa
cas í requerisc que m 'escolte perquè he discutit amb els meus pares. La quarta columna correspon al reconeixement. El
requeriment resultarà més significatiu per a la persona, si intentes veure els
aspectes positius de la Seua actuació i apreciar les raons del seu
comportament. Així podem trobar expressions de reconeixement: Reconec que té molt que estudiar í no pot atendre'm com abans.
L' exemple complet seria: Estic ressentit amb la meua amiga Llúcia, perquè no em fa cas í requerís
que m 'escolte perquè he discutit
amb els meus pares, però reconec que té molt que estudiar
í no pot atendre 'm com abans.
Posada en comú: es demana que
lligen en veu alta alguns exemples, comproven la seua capacitat
per a expressar de manera
clara i concisa els seus sentiments. El tutor/a planteja les preguntes
següents:
-
Heu
sigut capaços d' expressar realment de forma adequada els vostres
ressentiments?
-
Vos
ha resultat difícil l'activitat?
-
Quines
dificultats heu trobat?
Duració. La primera part, en treball individual uns
30 minuts.
ACTIVITA T:"POTS
CONTROLAR LA FRUSTRACIÓ?"
|
4t ESO
|
Objectius:
- Afavorir una bona percepció de les pròpia emocions.
- Analitzar les pròpies emocions.
- Desenvolupar estratègies positives per a solució de situacions adverses.
Competències emocionals: Autocontrol.
Descripció de l' activitat
Es tracta de fer una anàlisi
del que va succeir l'última vegada que, davant d'una situació entre amics/gues,
ens sentim malament, decebuts/des, frustrats/des ... no vam saber que fer, ens bloquegem.
Treball individual:
S’indicarà a l'alumnat que descriga
en la primera part de l'annex, les experiències més frustrants que li hagen
pogut ocórrer últimament.
Treball en grup:
-
A
continuació els alumnes en grups de 3 o 4, posaran en comú les seues experiències.
-
A
continuació, per consens, triaran una entre totes les experiències proposades.
Analitzaran l’experiència triada seguint les pautes de l'annex.
-
Un
alumne/a voluntari/a de cada grup ex posarà el contingut de l'annex elaborat
pel seu equipo
-
Finalment,
el professor/a promouré un
debat a fi de valorar l'activitat realitzada.
Duració.
Una sessió de tutoria. Es
important que tots els grups tinguen temps d' ex posar la seua situació
Estructuració grupal: Xicotet grup i gran grup.
Metodologia: Distribució en xicotets grups a lliure
elecció de l'alumnat.
Observacions per a la seua aplicació.
-
Si
observem que el clima de l'aula no és propici, aleshores podem suggerir que les
experiències frustrants no siguen seues sinó de persones conegudes.
-
Abans
de començar l' activitat convé aclarir “frustració”:
"Deixar sense efecte un
propòsit contra la intenció de que procura realitzar-ho"
POTS CONTROLARLAFRUSTRACIÓ?
|
Annexos. Respecte a la situació triada. Treball individual.
- Fer una breu descripció
de l’experiència triada.
- En aquesta experiència
que és el que li va fer sentir malament el protagonista?
- Entre tots/es, busqueu
el costat bo, afable i positiu de la situació descrita.
- Respecte al treball en
grup.
- Quantes situacions
diferents heu proposat?
- Vos ha costat molt triar una situació d'entre totes les
propostes?
- Com l'heu triat?
- Com vos heu sentit?
- Quina aplicació pot tindre aquesta anàlisi per a la vostra
vida quotidiana?
ACTIVITAT: "RELAXACIÓ"
|
Objectius:
- Conèixer i utilitzar estratègies que puguen servir-nos per a millorar
el nostre benestar.
- Aprendre a controlar els nostres impulsos.
- Experimentar tranquil·litat i pau interior.
Competències emocionals: Autocontrol.
Descripció.
El mètode consisteix a recórrer totes o algunes parts del
nostre cos i alternar exercicis de tensió i relaxació. La tensió ha de ser breu
d' uns deu segons, i ha de fer-nos sentir tota la musculatura però sense
produir dolor. La relaxació ha de ser molt lenta i convé centrar l'atenció en
els canvis de musculatura. L'alumnat s'assenta en una cadira amb el cap recte sobre
els muscles, sense inclinar-la ni cap avant ni cap arrere. L'esquena ha de
tocar l'esquena de la cadira. Les comes no s' encreuen, els peus es recolzen
totalment en el sol l les mans sobre els cuixes. Aquesta
és la posició de relaxació.
1. Convé evitar els sorolls, la llum excessiva, i tancar bé els ulls per a
concentrar-se en el propi cos. Es respira lentament i profundament, i s'observa
que l'esquena toca la cadira i que no hi ha tensió.
2. Es tanca el puny dret i s'observa la tensió, a continuació es relaxa. Es
repeteix, ara amb el puny esquerre. Repeteix l'exercici, acaba tensant i
relaxant els dos punys al mateix temps.
3. Flexiona els colzes i tensa els bíceps. Relaxa't i estira els braços.
Repeteix dues vegades l'exercici.
4. Frunzit el suny tant com pugues. Relaxa't i allisa-ho. Tensa les celles i
relaxa-les. Tanca amb força els ulls i deixa'ls tancats còmodament. Apreta la
llengua contra el paladar superior. Relaxa-la. Apreta fortament la mandíbula.
Relaxa-la. Pressiona els llavis fins a formar una o. Relaxa els llavis. Ara
comprova que el front, el cap i la barbeta estan relaxats.
5. Tira el cap cap enrere fins que no pugues més. Gira'l a l'esquerra i a la
dreta, nota la tensió. Torna a centrar el cap i inclina'l cap endavant, pressionant
la barbeta sobre el pit Nota la tensió en el coll, relaxa't i deixa que el cap
romanga en una posició còmoda. Estira cap a dalt els muscles, vers el cap. Nota
la tensió i relaxa't profundament.
6. Descansa un poc respirant profundament, respirant pel ventre, lentament.
Ara col·loca una ma sobre l'estómac i tensa-ho, nota la tensió en l'estómac i
relaxa't respirant
profundament i notant com la ma que tens damunt de l'estómac puja. Ara fes un
arc amb l'esquena, sense fer esforces violents i mantenint la resta del cos
relaxat. Relaxa't i concentra el teu interès en la zona lumbar.
7. Tensa les natges i les cuixes. Flexiona els cuixes
fent força cap els talons. Relaxa't i nota la diferencia. Gira els dits deis
peus, tensant les cames, relaxa't. Tensa els peus en direcció a la cara,
estirant la canella, relaxa't.
8. Nota certa pesadesa en tota la part inferior del
cos. Relaxa peus, cames, genolls, cuixes. Deixa que la relaxació puge al
ventre, a l' estómac. Respira profundament. Relaxa els muscles, els braços i
les mans. Observa que coll, mandíbula i tots els músculs de la cara estan solts
i relaxats.
Duració.
Una sessió de tutoria.
Metodologia.
Activa i participativa. Si és possible la
distribució de l' aula serà en cercle.
Materials necessaris.
Espai que permeta la mobilitat de les cadires.
Opcional una música rítmica relaxant.
Observacions per o lo seua aplicació.
- L'alumnat ha de veure l'activitat com un mitja per
a eliminar tensions i relaxar-se. Convé que ho prenguen seriosament. S'explica
que és una activitat per a sentir-nos millor en l’àmbit individual, i que la
nostra ment pot incidir en el benestar del nostre cos.
- Aquesta activitat es realitzarà
quan existisca un bon clima, i
en classes no molt nombroses. Si el grup no es coneix serà millor introduir-la
en una fase mitjana. Siga com siga, una vegada apresa, pot ser utilitzada en
qualsevol moment
- Serà necessari insistir en la idea de la concentració
(posar tota la nostra atenció en una sola cosa, en una solo idea, perquè res puga interferir en la
nostra ment), per a poder arribar o aconseguir la relaxació.
EL FANTASMA DEL CASTILLO
|
2n / 3r ESO
|
OBJETIVO
Experimentar la necesidad
de que el grupo de trabajo se organice para ser eficaz.
DESARROLLODELAACTIVIDAD
Grupo pequeño: 30 minutos,
Trabajo personal: 10 minutos., Gran grupo: 20 minutos.
MATERIALNECESARIO
Un ejemplar para cada uno
del documento ELCASTILLO ENCANTADO
Un ejemplar para cada
alumno del CUESTIONARIO DE EVALUACIÓN
Orientaciones
metodológicas.
1. Trabajo en grupos pequeños
Se
divide la clase en grupos pequeños de discusión; pueden ser grupos de 3 o 4
grupos. El tutor presenta el ejercicio: «Voy a proponemos un trabajo a
realizar, con el objetivo de valorar vuestra rapidez en la solución de un
problema. En la hoja EL CASTILLO ENCANTADO, que se os entrega, encontraréis un
complicado caso de misterio, con todos los datos necesarios para que encontréis
la solución. Vuestro trabajo consistirá en encontrar las respuestas a las
preguntas que se os hacen, en el menor tiempo posible. Anotad el tiempo que tardáis
en resolver el caso. Organizaos del modo que mejor os parezca para ser rápidos
y eficaces y para terminar los primeros. Disponéis de un tiempo máximo de 30
minutos».
A continuación se entrega
a cada uno un ejemplar del documento EL CASTILLO ENCANTADO, y comienza el
ejercicio. A los 30 minutos el tutor corta el trabajo.
2. Trabajo personal
Una
vez terminado el tiempo -hayan terminado o no los grupos la tarea encomendada-,
se corta el trabajo. El tutor/a entrega a cada uno un ejemplar del CUESTIONARIO
DE EVALUACIÓN y pide se rellene en
silencio.
3. Puesta en común en gran
grupo
- Cada grupo expone en la pizarra las
respuestas y el portavoz explica brevemente qué procedimiento ha empleado
el grupo para lograrlo.
- Se entabla un diálogo entre toda la
clase sobre el contenido del CUESTIONARIO DE EVALUACION.
- El tutor, al final puede insistir en
estos dos puntos:
-
Los
niveles de funcionamiento de un grupo.
-
La
necesidad de organizarse para ser eficaces: necesidad de un moderador, necesidad
de un secretario y necesidad de un método de trabajo.
El
castillo encantado
|
En un castillo encantado
viven seis personajes:
- el rey
- la reina
- el príncipe
- la princesa
- la dama de la princesa
- un fantasma, que se come
a todo aquel a quien ataca.
Los habitantes del
castillo pueden estar en estar juntos o separados en los siguientes lugares:
-la almena
- la ventana alta
- la ventana baja
- la puerta.
Nos urge localizarlos para
avisar les dónde está el fantasma.
El
único que nos puede dar pistas es el bufón del rey, que como hombre astuto, ha
huido del castillo. Las frases que están a continuación son las respuestas del
bufón a nuestras preguntas; están en clave. El grupo debe deducir de ellas en
el menor tiempo posible dónde están las personas del castillo y el lugar donde
está el fantasma en este momento.
ELBUFÓN DICE QUE...
- El
fantasma ha celebrado la luna engulléndose un ratón; y en este momento
dormita más arriba que el rey.
- El
príncipe está entre la dama y la reina; no se sabe qué hace con la
princesa.
- El
rey está entre el fantasma y la princesa.
- La
dama está más abajo que la princesa.
- El
rey y la reina están juntos estudiando inglés.
Cuestionario
de evaluación.
1.
Han
participado todos en el trabajo?
2. ¿Qué problemas habéis
tenido para organizamos?
3. ¿Ha existido moderador en
el grupo? ¿Cómo se le escogió?
4. ¿Qué funciones ha
desempeñado el moderador?
5. ¿Ha existido secretario?
¿Cómo se le escogió?
6. ¿Qué funciones ha
desarrollado?
7. ¿Con qué método se
procedió en el trabajo?
8. ¿De qué medios os habéis
servido para Ser más rápidos?
9. ¿Qué hizo que el grupo
fuera más lento? ¿Qué dificultó el trabajo?
10. ¿Cómo se pudo haber hecho
para aumentar la rapidez?
ACTIVITAT.: “T'APRECIE - M'APRECIES"
|
2n 3r ESO
|
Objectius:
- Entendre la necessitat
apreciar-se a si mateix/a.
- Manejar tant
l'autoconcepte i l'autoimatge com el sentit de vàlua deis companys/es del grup
i el respecte als altres.
- Entendre la necessitat
apreciar als altres.
Competències emocionals:
Autocontrol i autoconsciència.
Descripció.
El tutor/a començaré
per explicar els objectius de la sessió a l'alumnat.
Posteriorment, lliurarà el full
d'activitats que s'adjunta en l'annex que s’omplirà de forma individual i anònima. Llegirà aquest full
amb ells i anirà aclarint cadascun dels dubtes que sorgisquen. De cada pregunta
es farà una posada en comú amb el més interessant que haja contestat cadascú.
Duració: Una sessió de
tutoria.
Estructuració grupal.
Gran grup, individual i,
de nou, grup gran.
Metodologia.
Reflexió personal, exposició oral i debato
Materials: annexos
-
Observacions per a la Seua
aplicació.
- Crearem un clima de confiança a l'aula. En la posada en comú explicaran la
seua resposta, no cal que la lligen.
T'
APRECIE- M'APRECIES
|
Annexos. Activitats.
1.- Llig amb atenció els paràgrafs següents:
-
Coneix i valora les teues
qualitats, com a persona eres única i irrepetible.
-
Desenvolupant i posant en
practica les teues qualitats pots realitzar-te i servir als altres amb
eficàcia.
-
No t'estimes en excés perquè seràs
pedant i egoista.
-
No et subestimes perquè seràs
rebutjat/da o manipulat/da fàcilment.
-
Aprecia els altres tant com
vols que t'aprecien a tu.
Contesta:
- Estas d' acord amb
aquestes afirmacions? Per que?
- Que entens per apreciar-s e a sí
mateíx? Comes manifesta aquesta autoestima?
- Que entens per apreciar? Comi quan es manifesta aquesta estimació?
- Redacta les frases o
expressions que t'agradaria sentir de...
- El teu pare i la teua mare:
- Els teus germans/es:
- Els teus professors/es:
- Els teus amics/gues:
- Que pots fer per a
mostrar la teua estima a .
- El teu pare i la teua mare:
- Els teus germans/es:
- Els teus professors/es:
- Els teus amics/gues:
ACTTVITA T: "UNA BARALLA DE GRUP”
|
2n ESO
|
Objectius.
- Estimular la comunicació dins del grup amb
relació a les expectatives o pensaments apareguts en un conflicte en que
intervé l' agressió.
- Aprendre mecanismes de resolució de situacions
d'agressió, reflexionant sobre l'adequació de diverses formes d'
afrontament.
Competències emocionals.: Autocontrol, habilitats
socials i autoconeixement.
Descripció.
Se li explica a l'alumnat que
per l'escola ha corregut el rumor que en acabar les classes hi haurà una
baralla en que participaran els seus millors amics.
Se'ls formula la pregunta
següent: Que pensarien en sentir aço? Aportar a cada membre una llista de pensaments davant d' aquesta situació.
Individualment han de seleccionar tres d'aquests
pensaments en funció del grau de conformitat que tenen respecte a ells, és a
dir, els tres pensaments que creuen que tindrien enfront d' aquesta situació.
Dividir el grup en equips de
7-8 membres. Anomenar un secretari/a per equipo A continuació els membres de
cada equip comuniquen al secretari/a de l'equip la seua selecció, anotant les freqüències
dels pensaments en un full de síntesi de les respostes d' equipo Posteriorment,
en
gran grup es realitza el
mateix procés d' integració de resultats (freqüència de cada pensament en el
grup) Debatre en gran grup i realitzar un procés d' integració de resultats (freqüència de cada pensament en el grup).
Els resultats se sintetitzaran en la pissarra.
Duració: Una sessió de tutoria.
Metodologia.
Explicació de l'activitat i de
la situació. Reflexió individual. Formació de xicotets grups dinamització deis
mateixos. Dinamització del gran grup i discussió final.
Materials.
Un full de resposta individual
per a cada participant. Un full de resposta d' equip per cada equipo
Observacions per a la seua aplicació.
El debat s'organitza entorn de l’anàlisi de les
implicacions (conductes, emocions, etc.).
Annex: Una baralla de grup
|
FULL DE RESPOSTA INDIVIDUAL.
Selecciona i marca amb una creu, tres d' aquest grup de pensaments, que tu
tindries en
aquesta situació amb major probabilitat:
-
Magnífic, resultarà molt
interessant.
-
Em preocupa que ferisquen el
meu amic/a.
-
Tem que si em baralle isca
ferit/da.
-
Si em baralle, puc fer mal a
altres.
-
Veuré el que fan els meus
altres amics/gues.
-
És just que em baralle pels
meus amics/gues.
-
No m' interessa.
-
Barallar-se és una pèrdua de
temps.
-
He de tractar de detindre la
baralla.
FULL DE RESPOSTA D'EQUIP:
-
Magnífic, resultarà molt interessant.
-
Em preocupa que ferisquen el
meu amic/ga.
-
Tem que si em baralle isca
ferit/da.
-
Si em baralle, puc fer mal a
altres.
-
Veuré el que fan els meus
altres amics/gues.
-
És just que em baralle pels
meus amics/gues.
-
No m' interessa.
-
Barallar-se és una pèrdua de
temps.
-
He de tractar de detindre la
baralla.
Activitats per trimestres:
Activitats
|
1r trim
|
2n trim
|
3r trim
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario