Acostumar-se a estudiar
El principal problema de molts adolescents és que tarden
massa en posar-se a estudiar o es
limiten a fer
les tasques que els posen cada dia, però no estudia a casa regularment. La majoria estudia sols per als exàmens. Els pares deuen mostrar
interès pel que han fet al centre i en saber-se les coses bé, i no tan sols per les notes. El seguiment a casa dels aprenentatges dels
fills i la comunicació amb ells sobre això és una responsabilitat important
dels pares, deuen animar-los i ajudar-los a que dediquen cert temps tots
els dies a activitats de lectura,
estudi, escriptura o música. Deu crear-se un costum en l'horari de l'adolescent de
forma que siga conscient que aixo forma part de
la seua rutina diaria. Cal no ser impositiu sinó acostumar-los a organitzar el seu temps i el seu espai per a l'estudi.
Organitzar-se el temps
Cal fer una organització
temporal de l'estudi cada adolescent, cal establir una norma però devem
ser flexibles. No podem deixar-ho a la improvisació, deuen estudiar sense
interrupcions i descansar, com a molt, cada hora. Com a mínim, i com a orientació practica, la idea és que es dediquen dos hores
diàries. Esta pauta és insuficient quan
l'alumne va mal o li costa més estudiar o concentrar-se. La qüestió important
és que el fill o la filla vegen que els seus pares
es preocupen deis estudis, estan atents i els pareix important.
Preparar l'espai
Cadascun deu tindre la seua
pròpia taula d'estudi en la seua habitació, amb tot el que necessita a la ma:
el material escolar, els diccionaris i els libres de consulta. La norma és que treballen a
soles, però també depèn ja que alguns treballen bé en espais compartits amb
germans majors o pares, sempre que estos també estiguen treballant. Cal buscar
el millor entorn per a concentrar-se, amb un bon
ambient afavoridor del treball, còmode, ben il·luminat, amb una bona cadira i
una taula ordenada.
Coneixer la tècnica de l'estudi
Per regla general, el rendiment
durant el temps d'estudi comença sent regular (per la qual cosa convé no
començar pel que siga més difícil) al poc de temps és millor, i cap al final de l'estudi solen ser els
minuts més baixos de rendiment (és el moment per a les tasques més senzilles o
automàtiques). Resumint: primer el que em siga més
fàcil, després el més difícil, i finalment allò
que més m'agrada. Hi ha diverses fórmules per ajudar a estudiar, són totes molt
similars i es basen en l'estudi actiu, este es basa en els passos següents:
- Fer una primera lectura exploratòria .
- Fer una segona lectura subratllant, marcant les idees
segons la seua importància .
- Fer després un esquema de les idees principals o un resum
- Aprendre's, llegint vàries vegades o repetint en veu alta, l'esquema o el resum
- Tornar a llegir-ho tot per a comprovar que l'esquema o
resum esta ben fet
- No estudiar sobre els originals sinó allò elaborat per l'estudiant.
Supervisió
La família deu preguntar
sobre el procés d'aprenentatge deis seus fills i filles, cal estar amb ells i elles i tenir control sobre allò
que estan fent dedicant-los temps. Supervisar el que fa, veure si ha resumit bé, repassar-los els comptes, ... hi ha múltiples formes d'interessar-se. Els experts recomanen acordar amb elles i
ells un pla d'estudis diari a principi de curs, per a que tinga ciar el seu
compromís, però flexible. Els que funcionen millor són aquells que es pregunten
com poden fer les coses i busquen solucions, ja que el que és important no és
tant la tasca en sí mateixa sinó allò que s’aprèn fent-la. Si els pares no hi
són cal buscar la forma de transmetre-les que estan pendents i dedicar-los
alguns comentaris sobre el treball escolar que estan duent a terme en eixos
dies.
Mantenir el contacte amb el centre
Per aconseguir una bona
marxa amb els estudis deis fills el més important és el seguiment a casa, i, la segona cosa, mantenir un contacte personal amb el
tutor del fill o la filla i parlar amb ell sobre aspectes de l'aprenentatge, professionals i emocionals que els hi afecten. Cal acudir com a mínim
tres vegades a l'any a parlar amb el tutor o la tutora, una en començar per a
conéixer la persona, a la meitat del curs, per a veure com progressa, i en
acabar. Encara que la responsabilitat siga compartida, els pares deurien
comprometre's en mantenir una relació el més fluida possible. És important que
els pares sapiguen el que passa a classe i el professorat el que passa a casa.
La primera reunió convocada pel professorat tutor és molt important i cal no
perdre-se-la, serveix per a posar-li cara al tutor, coneixer les altres famílies i per a
comentar dubtes o problemes.
L'ús habitual de l'agenda escolar
L'agenda escolar és una ferramenta
més d'entre tot allò que cal dur i tornar al centre tots els dies. La utilització de
l'agenda els ajudarà a portar una bona organització del treball a
les
assignatures, a planificar-se la feina i facilitar-los l'estudi. És fa precís dedicar uns minuts per anotar
la relació d'activitats fetes a classe per recordar el treball realitzat que
s'ha de revisar i les activitats encomanades a l'assignatura. A casa podran revisar i completar les
activitats i els apunts de les classes, realitzar els exercicis i les activitats encomanades. A més a
més podran preveure les activitats que es planifiquen a llarg termini com poden
ser els controls, lectures de llibres, entrega de treballs ... que es plantegen amb bastant temps
d'antelació. Si s'utilitza l'agenda de forma quotidiana podran preveure el
temps que necessitaran per planificar-se i així aprendran a regular-se, una de les qüestions que més difícil
tenen en estes edats. Al mateix temps, l'agenda serveix tant als pares com al
professorat per tal de revisar tot el que s'està fent, i també es pot utilitzar
per a comunicar-se, uns i altres, les incidències més significatives que van
ocorrent al llarg del curso
Fora de classe
La videoconsola, el gameboy, el whatsapp, la televisió, els jocs d'ordinador ... Són els robatemps d'estudi deis estudiants. Hi ha que
controlar el temps de televisió i deis videojocs, posar un final, i tan sols si ja ha acabat el
temps d'estudi.
No hay comentarios:
Publicar un comentario