Les matèries optatives són una ferramenta
fonamental per a conciliar la formació comuna i l’atenció a la diversitat i
proporcionen una varietat d’opcions per
a adaptar els processos d’ensenyança i aprenentatge a la complexitat pròpia de l’etapa
associada a la varietat i evolució dels jóvens en estes edats.
SEGONA LLENGUA ESTRANGERA
L’aprenentatge d’una
segona llengua estrangera incidix en la formació general i contribuïx
específicament al desenrotllament de les capacitats del llenguatge i de la
comunicació al mateix temps que prepara l’alumnat per a utilitzar esta llengua
en els seus estudis posteriors
o en la seua inserció
en el món del treball. En l’Educació Secundària Obligatòria, la Segona llengua
Estrangera és una matèria opcional en els tres primers cursos.
Comprendre, parlar i
conversar, Llegir i escriure, Reflexió
sobre la llengua i el seu aprenentatge i Dimensió
social i cultural
INFORMÀTICA
Per la seua
importància, es proposa esta matèria opcional en els tres primers cursos d’Educació
Secundària Obligatòria. No és tan sols una matèria instrumental, sinó que també
ha de capacitar per a comprendre un present cultural i social. La seua
finalitat és, doncs, formar
l’alumnat en el coneixement i ús responsable de la
informàtica com a ferramenta de treball, de creativitat, de comunicació,
d’organització i d’oci.
Comprendre: Sistemes
operatius i organització de la información, Sistemes informàtics, Sistemes
operatius i organització de la información, Internet, Imatge i so i Operacions d’edició: moure,
rotar, duplicar, agrupar, escalar
TALLER DE LLENGUA
Estes matèries
optatives es presenten com a matèries de reforç que han de facilitar
l’adquisició de les competències bàsiques i la consecució dels objectius de
l’Educació Secundària Obligatòria. Per això, es dirigixen a l’alumnat que cursa
primer, segon o tercer curs d’esta etapa i presenta dificultats en la
organització personal del treball i, més concretament, en el desenrotllament de
la competència en comunicació lingüístic
Els continguts
s’organitzen en tres blocs: La llengua com a instrument d’aprenentatge i
comunicació, Coneixement de la llengua i Educació literària.
TALLER DE MATEMÀTIQUES
Esta matèria optativa
està dissenyada per a reforçar els coneixements matemàtics bàsics que necessita
l’alumnat que inicia l’Educació Secundària Obligatòria. Per tant, es dirigix a
aquell alumnat de primer, segon i tercer curs d’Educació Secundària Obligatòria
que no domina les competències matemàtiques necessàries per a emprendre sense dificultats
els nous conceptes que adquirirà en esta etapa.
L’objectiu d’esta
matèria és procurar que estos alumnes adquirisquen la destresa i la seguretat
necessàries per a afrontar amb èxit les matemàtiques, incidir en el reforç dels
continguts conceptuals elementals, i proporcionar-los de forma indirecta
ferramentes que els permeten comprendre millor els procediments utilitzats en
altres matèries.
TALLER DE
MÚSICA
El
Taller de Música proposa com a eix central del seu plantejament la pràctica de
la música en grup, d’una manera lúdica i atractiva. L’objectiu d’esta
assignatura no és treballar o ampliar conceptes musicals bàsics, sinó
l’adquisició progressiva d’habilitats i recursos per fer música de forma
col·lectiva i, encara que en menor grau, també de forma individual
Els continguts s’organitzen en tres blocs: Interpretació, Creació i Pràctica musical
COMUNICACIÓ
AUDIOVISUAL
En
la societat actual és un fet inqüestionable la ubiqüitat dels mitjans de
comunicació de masses. La societat de consum moderna ha intensificat la
presència d’estos mass media en la nostra vida. La intervenció educativa ha de
posar els mitjans perquè els alumnes assimilen de forma significativa i crítica
les bases de la cultura del nostre temps a partir del llenguatge i la
comunicació audiovisual, i d’esta manera desenrotllar les competències bàsiques
necessàries per a aconseguir la seua realització personal i exercir una
ciutadania crítica en la societat democràtica.
Els continguts s’organitzen en tres blocs: La comunicación, Comunicació i llenguatge
audiovisual
Creació i
producció audiovisual
OPTATIVES 2n d’ESO
SEGONA LLENGUA ESTRANGERA
INFORMÀTICA
Comprendre: Informàtica i societat, Sistemes informàtics,
Sistemes operatius, Internet, Operacions d’edició: moure, rotar, duplicar,
agrupar, escalar, Tractament de so, Processador de text i Fulls de càlcul
TALLER DE LLENGUA:
TALLER DE MATEMÀTIQUES
TALLER DE
DISSENY
La
introducció al disseny, a més dels aspectes curriculars ressenyats, contribuïx
a comprendre millor fenòmens quotidians tan importants com són el nou aspecte
de les nostres cases, edificis públics i ciutats, gràcies a una arquitectura,
mobiliari urbà, senyalètica i urbanisme que cuida el medi ambient, evita les
barreres arquitectòniques i contribuïx, en general, a millorar la nostra qualitat
de vida. Així mateix, un àmbit tan pròxim als nostres adolescents com és el de
la imatge i les marques de productes, fonamentalment de roba i complements, són
fruit d’unes línies de disseny determinades conscientment, on es dóna una
exhaustiva planificació, estudis de mercat, estratègies d’implantació, difusió,
distribució i comunicació. Tot això configura el complex i apassionant món del
disseny.
Els continguts
s’organitzen en tres blocs: Els
processos del disseny, El món del disseny i Les àrees del disseny: Disseny
gràfic, Disseny de moda, Disseny d’interiors, Disseny d’un producte
TALLER DE
TECNOLOGIES
La
matèria de taller de tecnologies tracta de combinar l’aprenentatge de
coneixements cientificotècnics (problemes, mètodes, procediments i tècniques)
amb el desenrotllament de coneixements artesanals, tradicionals i de destreses
que permeten tant la compressió dels objectes tècnics com la seua utilització.
Es planteja desenrotllar la capacitació necessària per a fomentar l’esperit
innovador en la busca de solucions a problemes existents utilitzant les
tecnologies de la informació i comunicació com a ferramentes que servisquen per
a buscar, representar, exposar i presentar idees.
El
taller de Tecnologies té per objectiu atendre preferentment els continguts que
entenguen una educació tecnològica destinada sobretot a donar als estudiants
una formació de professional de base i una orientació cap als possibles estudis
posteriors.
Els continguts
s’organitzen en tres blocs
El saber pensar tecnològic i
el saber fer tècnic, Tècniques de creativitat i innovació tecnológica i Valors
i coneixement sociocultural de les Tecnologies
OPTATIVES 3r D’’ESO
SEGONA LLENGUA ESTRANGERA: FRANCÉS
INFORMÀTICA
Comprendre: Informàtica
i societat, Sistemes operatius, Internet, Tractament d’imatges, Presentacions digitals i Base de dades
CULTURA CLÀSSICA
La presència de la
matèria Cultura Clàssica en el currículum de l’Educació Secundària Obligatòria
ajuda a reflexionar sobre els mecanismes de formació del lèxic que utilitza
l’alumne i la seua àmplia repercussió en el món de la ciència i la tecnologia
modernes. Lèxic que s’ha anat incorporant al llenguatge quotidià
Els continguts s’organitzen en tres blocs: Grècia, Roma i Pervivència del món clàssic
ORIENTACIÓ I
INSERCIÓ PROFESSIONAL
En
l’Educació Secundària Obligatòria s’ha de prestar especial atenció a
l’orientació educativa i professional de l’alumnat, per la qual cosa s’insistix
en l’anàlisi per part d’este dels seus, interessos, aptituds i qualitats
personals, en l’elaboració del propi perfil professional i en la necessitat de
revisar-lo al llarg de la seua vida La realització de treballs monogràfics sobre
diferents professions i ocupacions contribuïxen a fer que l’alumnat s’aproxime
d’una manera realista a les complexitats del món del treball
Els continguts
s’organitzen en tres blocs:
Autoconeixement, Disseny d’itineraris formatius i laborals I El món del
treball.
TALLER DE LLENGUA:
TALLER DE MATEMÀTIQUES
DRAMATITZACIÓ /
TEATRE
La
matèria optativa Dramatització/Teatre pretén integrar dos maneres de concebre
les activitats dramàtiques en l’ensenyança i l’aprenentatge, ambdós igualment
vàlides. Tant la dramatització com el teatre són formes de representació que
utilitzen el cos, la veu, l’espai i el temps escènics per a expresar i
comunicar idees, sentiments i vivències. La dramatització pot entendre’s, a
més, com un procediment consistent a donar forma teatral a alguna idea que, en
principi, no en té: un poema, un còmic, una anècdota, una pel·lícula, un quadre
Els continguts
s’organitzen en: Dramatització,
La representació de papers, Anàlisi, dinamització i creació de textos, Expressió
oral: lectura, dicció i interpretació, Expressió corporal i Muntatge de
representacions dramàtiques i assistència a espectacles teatrals
EDUCACIÓ
MEDIAMBIENTAL
Amb
esta matèria optativa, es pretén contribuir a la formació de ciutadans millor
preparats per a la vida activa que, sabent que totes les activitats humanes
generen un impacte en el medi, siguen capaços de disminuir o evitar el deteriorament
d’este. Ciutadans que consideren
que
la Terra i els seus recursos són limitats i patrimoni de tots els humans.
Davant dels problemes ambientals que es plantegen al seu entorn immediat
(proliferació d’abocadors incontrolats, contaminació d’aqüífers, tales
indiscriminades, platges contaminades, incendis forestals, excessiu consum de
combustibles fòssils, emissions incontrolades de gasos d’efecte hivernacle,
augment de la temperatura atmosfèrica...), l’alumnat elaborarà estratègies per
a contribuir a la seua solució, sabent, per exemple, com actuar davant
d’aquells i denunciar-los
si arriba el
cas.
Els continguts
s’organitzen en: El medi
natural, Incidència de l’espècie humana en el medi natural, Grans problemas
ambientals dels nostres diez, Salut ambiental i entorn pròxim, Participació en
els problemes ambientals del municipi i del centre escolar: Projectes
mediambientals
TALLER DEL
GEÒGRAF I DE L’HISTORIADOR
El que es pretén amb esta matèria optativa és ajudar a entendre els aspectes espacials, temporals i
socials de l’entorn partint de la percepció i de la capacitat empàtica de
l’alumnat, col·laborant que reconstruïsca de manera crítica les seues
concepcions respecte d’això.
Els continguts
s’organitzen en: El debat de temes
d’actualitat, Investigació i treball de camp,
L’itinerari, Treballs d’història i de geografia sobre bases de dades i Activitats
de simulació.
EL LABORATORI DE BIOLOGIA I GEOLOGIA
Una matèria optativa com el Laboratori de Biologia i Geologia
pretén acostar els alumnes i les alumnes al coneixement de la ciència,
proporcionant-los una concepció dinàmica d’esta inserida
en el seu context social.
Els continguts
s’organitzen en tres Blocs: Introducció al treball al laboratori de
ciències, El mètode científic i Diversitat dels sers vius.
EL LABORATORI DE FÍSICA I QUÍMICA
Els processos científics contribuïxen que els alumnes
i les alumnes adquirisquen els instruments necessaris per a explorar la
realitat d’una manera objectiva, rigorosa i contrastada, utilitzant per a això
procediments del treball científic: plantejament de problemes, formulació d’hipòtesis,
disseny d’experiments, realització d’estos, contrastació.
d’hipòtesis, extracció de conclusions i comunicació de
la información de manera organitzada i coherent. D’altra banda, la utilització dels processos
científics dóna lloc al fet que els alumnes i les alumnes desenrotllen les
habilitats i destreses pròpies del treball científic: flexibilitat
intel·lectual, curiositat, sentit crític, verificació dels fets, qüestionament
de l’obvi i establiment derelacions de cooperació i de treball en grup
La metodologia usada farà èmfasi en els continguts
procedimentals, realitzant els treballs pràctics com a xicotetes investigacions
en què apareixeran els procediments del treball científic. Les conclusions obtingudes
es relacionaran amb altres fenòmens naturals, situacions
quotidianes i aplicacions tecnològiques. Es tindrà en
compte la diversitat dels alumnes i de les alumnes, que se situaran en xicotets
grups en què es potenciarà el desenrotllament de la capacitat d’inserció, del treball
cooperatiu i de la relació interpersonal
OPTATIVES 4r
D’ESO
TREBALL
MONOGRÀFIC D’INVESTIGACIÓ
El
treball monogràfic d’investigació s’ocuparà de desenrotllar, aplicar i posar en
pràctica les competències bàsiques previstes per a l’Educació Secundària
Obligatòria. Així mateix, serà el mecanismo adequat perquè l’alumnat puga
mostrar la consecució aconseguida dels objectius generals de l’etapa. El
treball monogràfic es concep com una labor personal realitzada durant un
període llarg de temps: un curs acadèmic, encara que puga tindre diverses fases
o apartats coincidents amb les avaluacions del curs. La seua finalitat no és
únicament mostrar els coneixements adquirits sobre un determinat tema o
matèria, sinó aplicar mètodes i tècniques de treball a través de continguts
diversos que il·lustren la seua assimilació. Per esta raó, la seua planificació
hauria de centrar-se en la indagació, la investigació i la pròpia creativitat, més
que en la recopilació de dades o la simple acumulació d’informació.
Es
tracta d’acostar els alumnes i les alumnes a una manera de treballar metòdica
on es puguen aplicar els procediments i les habilitats apresos i afavorir la
curiositat i l’interés en la seua realització, i per descomptat la finalitat no
és estudiar un nou temari o currículum
No hay comentarios:
Publicar un comentario