"Conócete a ti mismo"

El objetivo de este blogger es trasmitir información y promover conocimientos que puedan ayudarte n la toma de decisiones.

miércoles, 3 de octubre de 2012

OPTATIVAS EN LA E.S.O.





OPTATIVES 1r D’ESO
Les matèries optatives són una ferramenta fonamental per a conciliar la formació comuna i l’atenció a la diversitat i proporcionen una varietat d’opcions per a adaptar els processos d’ensenyança i aprenentatge a la complexitat pròpia de l’etapa associada a la varietat i evolució dels jóvens en estes edats.

SEGONA LLENGUA ESTRANGERA
L’aprenentatge d’una segona llengua estrangera incidix en la formació general i contribuïx específicament al desenrotllament de les capacitats del llenguatge i de la comunicació al mateix temps que prepara l’alumnat per a utilitzar esta llengua en els seus estudis posteriors
o en la seua inserció en el món del treball. En l’Educació Secundària Obligatòria, la Segona llengua Estrangera és una matèria opcional en els tres primers cursos.
Comprendre, parlar i conversar, Llegir i escriure, Reflexió sobre la llengua i el seu aprenentatge i Dimensió social i cultural

INFORMÀTICA
Per la seua importància, es proposa esta matèria opcional en els tres primers cursos d’Educació Secundària Obligatòria. No és tan sols una matèria instrumental, sinó que també ha de capacitar per a comprendre un present cultural i social. La seua finalitat és, doncs, formar
l’alumnat en el coneixement i ús responsable de la informàtica com a ferramenta de treball, de creativitat, de comunicació, d’organització i d’oci.
Comprendre:  Sistemes operatius i organització de la información, Sistemes informàtics, Sistemes operatius i organització de la información, Internet, Imatge i so i Operacions d’edició: moure, rotar, duplicar, agrupar, escalar

TALLER DE LLENGUA
Estes matèries optatives es presenten com a matèries de reforç que han de facilitar l’adquisició de les competències bàsiques i la consecució dels objectius de l’Educació Secundària Obligatòria. Per això, es dirigixen a l’alumnat que cursa primer, segon o tercer curs d’esta etapa i presenta dificultats en la organització personal del treball i, més concretament, en el desenrotllament de la competència en comunicació lingüístic
Els continguts s’organitzen en tres blocs: La llengua com a instrument d’aprenentatge i comunicació, Coneixement de la llengua i Educació literària.

TALLER DE MATEMÀTIQUES
Esta matèria optativa està dissenyada per a reforçar els coneixements matemàtics bàsics que necessita l’alumnat que inicia l’Educació Secundària Obligatòria. Per tant, es dirigix a aquell alumnat de primer, segon i tercer curs d’Educació Secundària Obligatòria que no domina les competències matemàtiques necessàries per a emprendre sense dificultats els nous conceptes que adquirirà en esta etapa.
L’objectiu d’esta matèria és procurar que estos alumnes adquirisquen la destresa i la seguretat necessàries per a afrontar amb èxit les matemàtiques, incidir en el reforç dels continguts conceptuals elementals, i proporcionar-los de forma indirecta ferramentes que els permeten comprendre millor els procediments utilitzats en altres matèries.
TALLER DE MÚSICA
El Taller de Música proposa com a eix central del seu plantejament la pràctica de la música en grup, d’una manera lúdica i atractiva. L’objectiu d’esta assignatura no és treballar o ampliar conceptes musicals bàsics, sinó l’adquisició progressiva d’habilitats i recursos per fer música de forma col·lectiva i, encara que en menor grau, també de forma individual
Els continguts s’organitzen en tres blocs: Interpretació, Creació i Pràctica musical

COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL
En la societat actual és un fet inqüestionable la ubiqüitat dels mitjans de comunicació de masses. La societat de consum moderna ha intensificat la presència d’estos mass media en la nostra vida. La intervenció educativa ha de posar els mitjans perquè els alumnes assimilen de forma significativa i crítica les bases de la cultura del nostre temps a partir del llenguatge i la comunicació audiovisual, i d’esta manera desenrotllar les competències bàsiques necessàries per a aconseguir la seua realització personal i exercir una ciutadania crítica en la societat democràtica.
Els continguts s’organitzen en tres blocs: La comunicación, Comunicació i llenguatge audiovisual
Creació i producció audiovisual

OPTATIVES 2n d’ESO

SEGONA LLENGUA ESTRANGERA

INFORMÀTICA
Comprendre:  Informàtica i societat, Sistemes informàtics, Sistemes operatius, Internet, Operacions d’edició: moure, rotar, duplicar, agrupar, escalar, Tractament de so, Processador de text i Fulls de càlcul

TALLER DE LLENGUA:

TALLER DE MATEMÀTIQUES

TALLER DE DISSENY
La introducció al disseny, a més dels aspectes curriculars ressenyats, contribuïx a comprendre millor fenòmens quotidians tan importants com són el nou aspecte de les nostres cases, edificis públics i ciutats, gràcies a una arquitectura, mobiliari urbà, senyalètica i urbanisme que cuida el medi ambient, evita les barreres arquitectòniques i contribuïx, en general, a millorar la nostra qualitat de vida. Així mateix, un àmbit tan pròxim als nostres adolescents com és el de la imatge i les marques de productes, fonamentalment de roba i complements, són fruit d’unes línies de disseny determinades conscientment, on es dóna una exhaustiva planificació, estudis de mercat, estratègies d’implantació, difusió, distribució i comunicació. Tot això configura el complex i apassionant món del disseny.
Els continguts s’organitzen en tres blocs: Els processos del disseny, El món del disseny i Les àrees del disseny: Disseny gràfic, Disseny de moda, Disseny d’interiors, Disseny d’un producte

TALLER DE TECNOLOGIES
La matèria de taller de tecnologies tracta de combinar l’aprenentatge de coneixements cientificotècnics (problemes, mètodes, procediments i tècniques) amb el desenrotllament de coneixements artesanals, tradicionals i de destreses que permeten tant la compressió dels objectes tècnics com la seua utilització. Es planteja desenrotllar la capacitació necessària per a fomentar l’esperit innovador en la busca de solucions a problemes existents utilitzant les tecnologies de la informació i comunicació com a ferramentes que servisquen per a buscar, representar, exposar i presentar idees.
El taller de Tecnologies té per objectiu atendre preferentment els continguts que entenguen una educació tecnològica destinada sobretot a donar als estudiants una formació de professional de base i una orientació cap als possibles estudis posteriors.
Els continguts s’organitzen en tres blocs El saber pensar tecnològic i el saber fer tècnic, Tècniques de creativitat i innovació tecnológica i Valors i coneixement sociocultural de les Tecnologies

OPTATIVES 3r D’’ESO

SEGONA LLENGUA ESTRANGERA: FRANCÉS

INFORMÀTICA
Comprendre: Informàtica i societatSistemes operatius, Internet, Tractament d’imatges, Presentacions digitals i Base de dades

CULTURA CLÀSSICA
La presència de la matèria Cultura Clàssica en el currículum de l’Educació Secundària Obligatòria ajuda a reflexionar sobre els mecanismes de formació del lèxic que utilitza l’alumne i la seua àmplia repercussió en el món de la ciència i la tecnologia modernes. Lèxic que s’ha anat incorporant al llenguatge quotidià
Els continguts s’organitzen en tres blocs: Grècia, Roma i Pervivència del món clàssic

ORIENTACIÓ I INSERCIÓ PROFESSIONAL
En l’Educació Secundària Obligatòria s’ha de prestar especial atenció a l’orientació educativa i professional de l’alumnat, per la qual cosa s’insistix en l’anàlisi per part d’este dels seus, interessos, aptituds i qualitats personals, en l’elaboració del propi perfil professional i en la necessitat de revisar-lo al llarg de la seua vida La realització de treballs monogràfics sobre diferents professions i ocupacions contribuïxen a fer que l’alumnat s’aproxime d’una manera realista a les complexitats del món del treball
Els continguts s’organitzen en tres blocs: Autoconeixement, Disseny d’itineraris formatius i laborals I El món del treball.

TALLER DE LLENGUA:

TALLER DE MATEMÀTIQUES

DRAMATITZACIÓ / TEATRE

La matèria optativa Dramatització/Teatre pretén integrar dos maneres de concebre les activitats dramàtiques en l’ensenyança i l’aprenentatge, ambdós igualment vàlides. Tant la dramatització com el teatre són formes de representació que utilitzen el cos, la veu, l’espai i el temps escènics per a expresar i comunicar idees, sentiments i vivències. La dramatització pot entendre’s, a més, com un procediment consistent a donar forma teatral a alguna idea que, en principi, no en té: un poema, un còmic, una anècdota, una pel·lícula, un quadre
Els continguts s’organitzen en: Dramatització, La representació de papers, Anàlisi, dinamització i creació de textos, Expressió oral: lectura, dicció i interpretació, Expressió corporal i Muntatge de representacions dramàtiques i assistència a espectacles teatrals


EDUCACIÓ MEDIAMBIENTAL
Amb esta matèria optativa, es pretén contribuir a la formació de ciutadans millor preparats per a la vida activa que, sabent que totes les activitats humanes generen un impacte en el medi, siguen capaços de disminuir o evitar el deteriorament d’este. Ciutadans que consideren
que la Terra i els seus recursos són limitats i patrimoni de tots els humans. Davant dels problemes ambientals que es plantegen al seu entorn immediat (proliferació d’abocadors incontrolats, contaminació d’aqüífers, tales indiscriminades, platges contaminades, incendis forestals, excessiu consum de combustibles fòssils, emissions incontrolades de gasos d’efecte hivernacle, augment de la temperatura atmosfèrica...), l’alumnat elaborarà estratègies per a contribuir a la seua solució, sabent, per exemple, com actuar davant d’aquells i denunciar-los
si arriba el cas.
Els continguts s’organitzen en: El medi natural, Incidència de l’espècie humana en el medi natural, Grans problemas ambientals dels nostres diez, Salut ambiental i entorn pròxim, Participació en els problemes ambientals del municipi i del centre escolar: Projectes mediambientals

TALLER DEL GEÒGRAF I DE L’HISTORIADOR
El que es pretén amb esta matèria optativa és ajudar a  entendre els aspectes espacials, temporals i socials de l’entorn partint de la percepció i de la capacitat empàtica de l’alumnat, col·laborant que reconstruïsca de manera crítica les seues concepcions respecte d’això.
Els continguts s’organitzen en:  El debat de temes d’actualitat, Investigació i treball de camp,
L’itinerari, Treballs d’història i de geografia sobre bases de dades i Activitats de simulació.

EL LABORATORI DE BIOLOGIA I GEOLOGIA
Una matèria optativa com el Laboratori de Biologia i Geologia pretén acostar els alumnes i les alumnes al coneixement de la ciència, proporcionant-los una concepció dinàmica d’esta inserida
en el seu context social.
Els continguts s’organitzen en tres Blocs: Introducció al treball al laboratori de ciències, El mètode científic i Diversitat dels sers vius.

EL LABORATORI DE FÍSICA I QUÍMICA
Els processos científics contribuïxen que els alumnes i les alumnes adquirisquen els instruments necessaris per a explorar la realitat d’una manera objectiva, rigorosa i contrastada, utilitzant per a això procediments del treball científic: plantejament de problemes, formulació d’hipòtesis, disseny d’experiments, realització d’estos, contrastació.
d’hipòtesis, extracció de conclusions i comunicació de la información de manera organitzada i coherent.  D’altra banda, la utilització dels processos científics dóna lloc al fet que els alumnes i les alumnes desenrotllen les habilitats i destreses pròpies del treball científic: flexibilitat intel·lectual, curiositat, sentit crític, verificació dels fets, qüestionament de l’obvi i establiment derelacions de cooperació i de treball en grup
La metodologia usada farà èmfasi en els continguts procedimentals, realitzant els treballs pràctics com a xicotetes investigacions en què apareixeran els procediments del treball científic. Les conclusions obtingudes es relacionaran amb altres fenòmens naturals, situacions
quotidianes i aplicacions tecnològiques. Es tindrà en compte la diversitat dels alumnes i de les alumnes, que se situaran en xicotets grups en què es potenciarà el desenrotllament de la capacitat d’inserció, del treball cooperatiu i de la relació interpersonal

OPTATIVES 4r D’ESO

TREBALL MONOGRÀFIC D’INVESTIGACIÓ
El treball monogràfic d’investigació s’ocuparà de desenrotllar, aplicar i posar en pràctica les competències bàsiques previstes per a l’Educació Secundària Obligatòria. Així mateix, serà el mecanismo adequat perquè l’alumnat puga mostrar la consecució aconseguida dels objectius generals de l’etapa. El treball monogràfic es concep com una labor personal realitzada durant un període llarg de temps: un curs acadèmic, encara que puga tindre diverses fases o apartats coincidents amb les avaluacions del curs. La seua finalitat no és únicament mostrar els coneixements adquirits sobre un determinat tema o matèria, sinó aplicar mètodes i tècniques de treball a través de continguts diversos que il·lustren la seua assimilació. Per esta raó, la seua planificació hauria de centrar-se en la indagació, la investigació i la pròpia creativitat, més que en la recopilació de dades o la simple acumulació d’informació.
Es tracta d’acostar els alumnes i les alumnes a una manera de treballar metòdica on es puguen aplicar els procediments i les habilitats apresos i afavorir la curiositat i l’interés en la seua realització, i per descomptat la finalitat no és estudiar un nou temari o currículum

No hay comentarios:

Publicar un comentario